Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 179,9K

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. SimonCA 27 februari 2023 13:56
    Peugeot 508 updated for the model year 2023; new design, tech, & safety features.

    For the model year 2023, the Peugeot 508 gets new software for its 10-inch touchscreen infotainment display. The setup now includes connectivity features like - wireless Apple CarPlay & Android Auto, voice recognition, over-the-air software, and a TomTom Connected satellite navigation system.

    www.zigwheels.my/car-news/peugeot-508...
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 27 februari 2023 14:32
    Fisker Inc. Announces Fourth Quarter and Fiscal Year 2022 Financial Results

    Q4 2022 and full-year 2022 operational results better than expectations; full-year 2022 total spending of $702 million, below the $715 million to $790 million anticipated range.

    Over $736 million cash balance at year end 2022, ahead of expectations, excluding approximately $28 million of VAT receivables delayed to 2023.

    Consumer brand awareness continues to build. Fisker Ocean reservations and orders continue to increase, totaling approximately 65,000 as of February 24, 2023.

    Homologation testing is progressing well; we anticipate completion in March, followed by the regulatory approval process. Consumer deliveries should commence shortly after certification is received.

    Since SOP, Fisker built 56 vehicles including 15 vehicles for Magna’s fleet, in use for data collection, improvements and validating additional features to be added in months to come.

    Provided 2023 forecasts to suppliers, placed firm orders for the components for the first 300 vehicles, and partial 2Q long-lead components.
    European and US home delivery, service, trade-in, and public charging partners nominated. Over twenty showrooms, Centers+ (showroom, service, deliveries), vehicle processing centers, and service and pickup locations are either secured or in negotiations in Europe and US.

    First drivable Fisker PEAR prototype completed ahead of plan in December 2022. $29,900 base price on target.

    Forecast 8-12% annual gross margin and potentially positive EBITDA for 2023. 2023 non-GAAP SG&A, R&D, and capital expenditure guidance initiated at $535-$610 million reflecting benefits of asset-light model and prudent liquidity management.

    bron:
    www.marketscreener.com/quote/stock/FI...
  3. forum rang 6 effegenoeg 27 februari 2023 15:14
    Ze lijken hier allemaal in de directie te zitten gezien de aangedragen bijdrages.
    Ik heb slechts een stukkie van de koek en hou me koest!

    TomTom laat een steeds smaller koersverloop zien.
    TomTom laat een neutrale beweging zien. De koersuitslagen tussen steun 6,61 (bodem van 13 februari) en weerstand 7,15 (top van 20 februari) worden steeds kleiner. Wacht een uitbraak uit deze driehoek af.
    Tostrams
  4. beursbeurs 27 februari 2023 16:05
    quote:

    win some... schreef op 27 februari 2023 13:20:

    [...]

    HERE meldt een 85% marktaandeel in ISA. Het lijkt me dat het marktaandeel van TT dan toch nooit meer dan 15% kan zijn?
    De redenering van Goddijn volgend zou de installed base van TT in Europa dus slechts 15% van de totale markt kunnen bedragen. Dat lijkt me toch in tegenstelling tot wat eerder door Goddijn is gemeld over marktaandeel van TT in Europa.

    Ergens is er dus iets beweerd wat niet klopt.
    Je kunt het ook andersom bekijken:

    Overbeek denkt een marktaandeel van 40% in Europa en Nood Amerika te hebben. Maar toch claimt Here een 85% ISA map marktaandeel.

    Als TT de overige 15% heeft, dan heeft Google dus niets. En wat is een ISA map, volgens mij gebruikt TT deze benaming niet
  5. viermeiden 27 februari 2023 16:12
    Beursbeurs

    HERE ISA Map
    Intelligent Speed Assistance (ISA) system. Use high-quality global speed limit data to support legal compliance and driver safety.

    ISA Map was designed for automakers to comply with requirements under the European Union's (EU) new Intelligent Speed Assistance (ISA) regulation aimed at road safety and reducing Co2 emissions. ISA is an in-vehicle feature helping drivers to acknowledge and comply with legal speed limits on any given road.
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 27 februari 2023 16:19
    quote:

    Banustrader schreef op 27 februari 2023 16:08:

    Er was hier vroeger een geniale boekhouder uit taiwan of ergens in die regio, en iemand uit Breda die dagelijks "strong buy" oreerde met koersdoelen van 17,50, later ging hij over op een latijnse inlog naam....waar zijn zij gebleven
    boem!
    Vive tu vida positivamente
  7. forum rang 6 JustRevisited 27 februari 2023 16:42
    quote:

    beursbeurs schreef op 27 februari 2023 16:05:

    [...]

    Je kunt het ook andersom bekijken:

    Overbeek denkt een marktaandeel van 40% in Europa en Nood Amerika te hebben. Maar toch claimt Here een 85% ISA map marktaandeel.

    Als TT de overige 15% heeft, dan heeft Google dus niets. En wat is een ISA map, volgens mij gebruikt TT deze benaming niet
    Niet precies wat Edzard zei :)

    Hij zei dat ze 40% van hun omzet uit de US halen, 40% uit Europa en 20% uit Azie.

    Voor TomTom is dit 60% Europa, 25% USA en 15% 'rest of world'. (bron: jaarverslag).

    Volgens ABI research is het marktaandeel Google GAS sinds introductie tot 2025 van 0% naar 6%. TomTom wint echter 5% marktaandeel in maps en 15% in software. Zeg maar 10% overall. Dit betekent dat er ergens anders een of meerdere partijen zijn die gezamenlijk minstens 15% marktaandeel verliezen. Dit moet met name HERE zijn.

    Let wel, we spreken hier niet over procenten maar over procentpunten. Stel dat HERE van 60% naar 45% gaat, dan is dat een krimp van 25%, niet van 15%.

    Tegelijkertijd wordt de markt zelf tussen nu en 2025 ook 50% groter. Dus stel dat HERE 25% of 15 procentpunt krimpt in een 50% groeiende markt dan zou ze nog het hoofd boven water moeten kunnen houden, maar makkelijk hebben ze het niet (gezien ook de glassdoor reviews die ik postte). Het verhaal van Edzard dat de waarde van HERE vooral ligt in autonomous driving komt over als zwaktebod, dat deden bedrijven in 2018-19 toen autonoom rijden hype op de piek was. De drie Duitse eigenaren willen ervan af, maar hoe gaat HERE zich verkopen en aan wie, met welke pitch?
  8. forum rang 6 pwijsneus 27 februari 2023 16:48
    Dus HERE haalt 40% van de omzet in Europa, en is toch in staat om 85% van de ISA markt voor zich te winnen.
    En TomTom haalt 60% van de omzet uit Europa, en is niet in staat om meer dat 15% van de ISA markt voor zicht te winnen.

    TomTom en HERE zijn voor mij 1 pot nat. Ze zitten beide in verliesgevende business. Als het goed gaat met HERE geld dit ook voor TomTom, gaat het slecht met HERE, gaat dit ook op voor TT.
  9. forum rang 6 JustRevisited 27 februari 2023 17:10
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 februari 2023 16:48:

    Dus HERE haalt 40% van de omzet in Europa, en is toch in staat om 85% van de ISA markt voor zich te winnen.
    En TomTom haalt 60% van de omzet uit Europa, en is niet in staat om meer dat 15% van de ISA markt voor zicht te winnen.

    TomTom en HERE zijn voor mij 1 pot nat. Ze zitten beide in verliesgevende business. Als het goed gaat met HERE geld dit ook voor TomTom, gaat het slecht met HERE, gaat dit ook op voor TT.
    HERE en TT zitten in een totaal andere fase.

    Mensen op dit forum klagen weleens dat er bij TomTom weleens iemand anders aan het roer mag na decennialang Goddijn. Dat is niet helemaal onterecht, maar ik zie ook voordelen aan het feit dat TT zo lang dezelfde mensen aan het roer heeft gehad.

    Het voordeel is consistentie -- los van het mislukte avontuur met sports een aantal jaren geleden -- zie je binnen het hele kaarten gebeuren een consistente lijn, waarbij de huidige vernieuwing ook weer een iteratie is op de vorige in 2019 en alles gericht is op realtime (dus transactional) en geautomatiseerd. Je kunt klagen over wat het allemaal kost, dat het nog onvoldoende rendement heeft opgeleverd of dat innovatie sneller kan. Maar zelfs de grootste scepticus zal erkennen dat er een consistente lijn is.

    Wat je bij HERE ziet is wat ik zelf ook vaak heb gezien bij bedrijven die door private equity worden overgenomen. Alle managers slaan op tilt en moeten zich voegen naar de wensen van nieuwe eigenaren. Dit was eerst een Duits trio. Daimler benoemde ook haar CFO in HERE. Vervolgens gaat PE zwaar reorganiseren om een beter resultaat te zien. Ze worden daarbij veelal niet gehinderd door kennis van zaken en gooien vaak het kind met het badwater weg. Vervolgens komt er na een paar jaar weer een nieuwe eigenaar die weer wat sap uit een reeds uitgeperste citroen probeert te persen. Ik ken mensen die PE-owned bedrijven vermijden als de pest, tenzij ze aandelen krijgen en bereid zijn alle shit over zich heen te laten komen, in de hoop voor goede compensatie als het bedrijf naar nieuwe PE gaat.

    Bij HERE is het niet bij het Duitse trio gebleven, want inmiddels is de grootste eigenaar van HERE Japans en moet er meer aandacht naar de Aziatische markt. En Intel heeft belang vergroot en die wil ook weer bepaalde andere dingen. De klachten op GlassDoor van personeel gaan onder andere over investeringen in projecten die verder in de toekomst liggen waar nog geen klanten voor zijn, terwijl de bestaande klanten worden vergeten. Daarnaast waren er reorganisaties om kosten te besparen en relocatie naar lage lonenlanden dat met de botte bijl is gebeurd. (terwijl TomTom India outsourcing een meer geleidelijk proces lijkt).

    Je kunt volgens mij veel beter beursgenoteerd zijn dan steeds andere eigenaren hebben die andere dingen willen. Dus ik begrijp de wens van Edzard Overbeek heel goed. Aandeelhouders kunnen ook klagen (over winstgevendheid of dividend) maar hun wensen zijn wel voorspelbaar en consistent. Als je eigendom bent van andere bedrijven of steeds van een ander private equity partij dan ben je een speelbal.

    ===

    (NB: Ik denk zelf ook dat een nieuwe CEO TomTom een boost kan geven. Ik zou dan wel hopen dat Goddijn zijn kennis en netwerk voor TT blijft inzetten in een adviesrol o.i.d., zonder dat hij probeert een opvolger teveel te beïnvloeden. Wat we in elk geval zien nu is dat de managementlaag onder de raad van bestuur is vernieuwd met een aantal mensen vanuit o.a. Google en Amazon).
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 27 februari 2023 17:32
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 februari 2023 17:10:

    [...]

    (NB: Ik denk zelf ook dat een nieuwe CEO TomTom een boost kan geven. Ik zou dan wel hopen dat Goddijn zijn kennis en netwerk voor TT blijft inzetten in een adviesrol o.i.d., zonder dat hij probeert een opvolger teveel te beïnvloeden. Wat we in elk geval zien nu is dat de managementlaag onder de raad van bestuur is vernieuwd met een aantal mensen vanuit o.a. Google en Amazon).
    Dat zijn 'de toppers' volgens een bekende poster alhier.

    Die gebaat zijn bij een lage koers.

    Omdat ze dan meer long incentives krijgen.

    Lijken mij niet de personen die de koers omhoog willen weten te krijgen.

    Tja
  11. forum rang 7 sniklaas 27 februari 2023 17:36
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 februari 2023 17:10:

    [...]maar ik zie ook voordelen aan het feit dat TT zo lang dezelfde mensen aan het roer heeft gehad.

    Het voordeel is consistentie --
    inderdaad onder dezelfde leiding YoY verliesgevend waar alleen de supporterende aandeelhouders enthousiast van worden… De zichzelf respecterende realistische aandeelhouder heeft na 15 jaar waarin miljarden aan €€€ zijn verbrand waar in de tussentijd de leiding onverstoord door is gegaan met graaien een heel andere mening….
  12. forum rang 6 pwijsneus 27 februari 2023 17:48
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 februari 2023 17:10:

    [...]

    HERE en TT zitten in een totaal andere fase.

    Mensen op dit forum klagen weleens dat er bij TomTom weleens iemand anders aan het roer mag na decennialang Goddijn. Dat is niet helemaal onterecht, maar ik zie ook voordelen aan het feit dat TT zo lang dezelfde mensen aan het roer heeft gehad.

    Het voordeel is consistentie -- los van het mislukte avontuur met sports een aantal jaren geleden -- zie je binnen het hele kaarten gebeuren een consistente lijn, waarbij de huidige vernieuwing ook weer een iteratie is op de vorige in 2019 en alles gericht is op realtime (dus transactional) en geautomatiseerd. Je kunt klagen over wat het allemaal kost, dat het nog onvoldoende rendement heeft opgeleverd of dat innovatie sneller kan. Maar zelfs de grootste scepticus zal erkennen dat er een consistente lijn is.

    Wat je bij HERE ziet is wat ik zelf ook vaak heb gezien bij bedrijven die door private equity worden overgenomen. Alle managers slaan op tilt en moeten zich voegen naar de wensen van nieuwe eigenaren. Dit was eerst een Duits trio. Daimler benoemde ook haar CFO in HERE. Vervolgens gaat PE zwaar reorganiseren om een beter resultaat te zien. Ze worden daarbij veelal niet gehinderd door kennis van zaken en gooien vaak het kind met het badwater weg. Vervolgens komt er na een paar jaar weer een nieuwe eigenaar die weer wat sap uit een reeds uitgeperste citroen probeert te persen. Ik ken mensen die PE-owned bedrijven vermijden als de pest, tenzij ze aandelen krijgen en bereid zijn alle shit over zich heen te laten komen, in de hoop voor goede compensatie als het bedrijf naar nieuwe PE gaat.

    Bij HERE is het niet bij het Duitse trio gebleven, want inmiddels is de grootste eigenaar van HERE Japans en moet er meer aandacht naar de Aziatische markt. En Intel heeft belang vergroot en die wil ook weer bepaalde andere dingen. De klachten op GlassDoor van personeel gaan onder andere over investeringen in projecten die verder in de toekomst liggen waar nog geen klanten voor zijn, terwijl de bestaande klanten worden vergeten. Daarnaast waren er reorganisaties om kosten te besparen en relocatie naar lage lonenlanden dat met de botte bijl is gebeurd. (terwijl TomTom India outsourcing een meer geleidelijk proces lijkt).

    Je kunt volgens mij veel beter beursgenoteerd zijn dan steeds andere eigenaren hebben die andere dingen willen. Dus ik begrijp de wens van Edzard Overbeek heel goed. Aandeelhouders kunnen ook klagen (over winstgevendheid of dividend) maar hun wensen zijn wel voorspelbaar en consistent. Als je eigendom bent van andere bedrijven of steeds van een ander private equity partij dan ben je een speelbal.

    ===

    (NB: Ik denk zelf ook dat een nieuwe CEO TomTom een boost kan geven. Ik zou dan wel hopen dat Goddijn zijn kennis en netwerk voor TT blijft inzetten in een adviesrol o.i.d., zonder dat hij probeert een opvolger teveel te beïnvloeden. Wat we in elk geval zien nu is dat de managementlaag onder de raad van bestuur is vernieuwd met een aantal mensen vanuit o.a. Google en Amazon).
    HERE en TomTom zitten in exact dezelfde markt. Ondanks dat er bij TomTom al 140 jaar dezelfde mensen aan het roer staan, en HERE qua beleid volgens jou alle kanten op slingerd, maakt nog steeds dat;

    - Ze beiden in een verliesgevende business opereren.
    - Ze beiden moeten op concurreren tegen Google.
    - Ondanks het zwabberende beleid van HERE ze er toch in slagen 85% van de ISA markt voor zich te winnen.
    - Ondanks het zwabberende beleid van HERE toch de grootste zijn in HD-mapping business.

    Misschien is Edzard Overbeek de geknipte kandidaat om Goddijn op te volgen. Hij weet tenminste wat het is om zijn bedrijf te verkopen, en waarde te creeren voor de onderneming, in plaats van alleen voor zichzelf.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 27 februari 2023 18:01
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 februari 2023 16:02:

    FISKER INC. (FSR) plus 20% inmiddels
    Nog geen persbericht over de innige samenwerking met TT voor de Fisker Ocean

    plus 25% inmiddels
    inmiddels 30% in de plus!
    Waar gaat het heen als het langverwachte en op voorhand bejubelde persbericht komt over het gebruik van de Digital Cockpit in de Fisker Ocean waar op voorhand al 65.000 stuks van zijn besteld.

    TT Strong Buy
  14. vanmaarsum 27 februari 2023 18:51
    When
    Wed, 1 Mar: 17:15 - 17:45 CET
    Physical
    Location
    Industry City Stage,

    Session Description
    At CARIAD we work on seamlessly integrating the digital environment of costumers into the cars of Volkswagen Group. To achieve the best customer experience CARIAD and HARMAN, a Samsung company, have created a new exciting product, which will be launched with a keynote at 1:45 p.m. on March 1st at the Industry City Stage.

    For a Deep-Dive join us for our Panel Talk at 5:15pm: We will shed light on how open ecosystems contribute to the best user experience from different perspectives.

    Together with speakers fromAudi and our partners Harman, IBM and Cisco we’ll dive into our new product in detail and explain why it’s an important milestone for the infotainment architecture of the future of Volkswagen Group.
1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 74 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.