Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 13,335 13 mei 2024 15:05
  • +0,145 (+1,10%) Dagrange 13,190 - 13,450
  • 1.573.602 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2024

15.435 Posts
Pagina: «« 1 ... 130 131 132 133 134 ... 772 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Moneyball 17 januari 2024 14:39
    JET moet terug naar groei. Groei * lagere rente zorgt voor een vermenigvuldiging op de waardering. De vraag is echter hoe groei (= investeringen) niet ten koste te laten gaan van ebitda en positieve kasstroom. Dat vraagt om investeringen die effectief zijn voor groei van #orders en efficiëntere operatie.

    Maar goed, dit is iets dat men bij JET heus wel weet.
  2. [verwijderd] 17 januari 2024 14:39
    Opnieuw een teleurstellende dag voor de meeste forumleden alhier immers de dagen voor de update nog volop hoop dat de cijfers (buitengewoon)goed zouden zijn.
    Telkens en telkens weer verschrompelt deze hoop naar mate de beursdag voortduurt.

    Wat is er toch aan de hand met dit forum dat in het algemeen vrijwel altijd mis schiet ?
    Dat de analisten geen kijk hebben op de koers van JET is al bewezen maar het forum in het algemeen laat hetzelfde beeld zien.

    Nee de cijfers zijn helemaal niet uitstekend meegenomen dat Jitse als 23 jaar aan het ploeteren is en het bedrijf vanaf 2016 (ipo) nog geen kwartaal werkelijke winst heeft gedraaid.
  3. forum rang 7 Steef89 17 januari 2024 14:49
    quote:

    Keep-it-simple schreef op 17 januari 2024 14:39:

    Opnieuw een teleurstellende dag voor de meeste forumleden alhier immers de dagen voor de update nog volop hoop dat de cijfers (buitengewoon)goed zouden zijn.
    Telkens en telkens weer verschrompelt deze hoop naar mate de beursdag voortduurt.

    Wat is er toch aan de hand met dit forum dat in het algemeen vrijwel altijd mis schiet ?
    Dat de analisten geen kijk hebben op de koers van JET is al bewezen maar het forum in het algemeen laat hetzelfde beeld zien.
    Dat krijg je met bagholders.
  4. tkdl 17 januari 2024 14:54
    Het feit blijft nog lang geen winst, onzekerheid order instroom en hoogte daarvan zeker gezien de huidige economie en oorlogen. Balans is ook slecht. Vooral goodwill die zal worden afgeschreven

    Analisten in het algemeen veranderen prognoses heel makkelijk. Zie besi die belachelijk hoog staat en wel reageert op een analist. Momenteel kapitaalwaarde 14 keer de omzet 2023!!!

    JET heeft teveel onzekerheid richting de toekomst en shorters.
  5. forum rang 5 Gotcha70 17 januari 2024 14:55
    quote:

    Keep-it-simple schreef op 17 januari 2024 14:39:

    Opnieuw een teleurstellende dag voor de meeste forumleden alhier immers de dagen voor de update nog volop hoop dat de cijfers (buitengewoon)goed zouden zijn.
    Telkens en telkens weer verschrompelt deze hoop naar mate de beursdag voortduurt.

    Wat is er toch aan de hand met dit forum dat in het algemeen vrijwel altijd mis schiet ?
    Dat de analisten geen kijk hebben op de koers van JET is al bewezen maar het forum in het algemeen laat hetzelfde beeld zien.

    Nee de cijfers zijn helemaal niet uitstekend meegenomen dat Jitse als 23 jaar aan het ploeteren is en het bedrijf vanaf 2016 (ipo) nog geen kwartaal werkelijke winst heeft gedraaid.
    Een teleurstellende dag voor zij die dachten dat de koers vandaag met meerdere euro's ging stijgen ("het kan snel gaan") en ook elke dag verwachten dat er "nieuws" gaat komen.
  6. forum rang 4 Leon57 17 januari 2024 15:01
    quote:

    marktwaarde schreef op 17 januari 2024 12:27:

    Begrijp oprecht niet waarom mensen zoveel geld (en vooral tijd) steken in JET.

    Een bruto winst van 300 miljoen op een omzet van 5 a 6 miljard is echt laag. Reken maar minimaal op 700 a 800 miljoen adjusted EBIDTA om tot een netto winst te komen.

    Nu kasstroom neutraal zeggen ze, maar dat is before changes in working capital en dan moeten er geen grote CAPEX uitgaven plaatsvinden komende tijd.

    Ik vind het allemaal wel heel mager. Je kan niet krimpen en geen winst maken. Het is. 1 van de 2, anders ben je logischerwijs de sjaak.

    Ben het volledig met BNP eens dat deze hele sector veel te hoog gewaardeerd staat voor de potentie die er in zit.
    Wat maakt dat er een euro 400/500 miljoen verschil zal zitten tussen AEBITDA en EBITDA?
    Met alle afschrijvingen die JET al gedaan heeft en het feit dat het geen kapitaal intensieve investeringen hoeven te doen ( is mijn mening ) zullende afschrijvingen in de toekomst ook niet hoog zijn
    Met veel cash op de bank en CF positief zullen de rentebaten structureel zijn.
    Tax, ja in NE/UKI maar compensabel verliezen in USA wat of voor GH of koper grote waarde heeft

    Dus hoe groot zal vanaf 2024 het verschil zijn tussen CF uit operation, AEBITDA en EBITDA. Ik vermoed dat dat minder groot is dan wat iedereen denkt. Dus pos CF zal ook meer richting pos winst tenderen
  7. forum rang 4 marktwaarde 17 januari 2024 15:10
    quote:

    Leon57 schreef op 17 januari 2024 15:01:

    [...]

    Wat maakt dat er een euro 400/500 miljoen verschil zal zitten tussen AEBITDA en EBITDA?
    Met alle afschrijvingen die JET al gedaan heeft en het feit dat het geen kapitaal intensieve investeringen hoeven te doen ( is mijn mening/0 zullende afschrijvingen in de toekomst ook niet hoog zijn
    Met veel cash op de bank en CF positief zullen de rentebaten structureel zijn.
    Tax, ja in NE/UKI maar compensabel verliezen in USA wat of voor GH of koper grote waarde heeft

    Dus hoe groot zal vanaf 2024 het verschil zijn tussen CF uit operation, AEBITDA enn EBITDA. Ik vermoed dat dat minder groot is dan wat iedereen denkt. Dus pos CF zal ook meer richting pos winst tenderen
    Bedoel het verschil tussen adjusted EBITDA met netto winst. Ik heb dat een keer nagerekend obv het jaarrapport 2022.
    afschrijvingen, financiële baten en lasten + other gains and losses is minimaal 400 miljoen.
    fx kan er ook nog een flinke hap uit nemen.
  8. forum rang 5 Japaho 17 januari 2024 15:13
    quote:

    marktwaarde schreef op 17 januari 2024 14:59:

    [...]

    Jij en een aantal anderen waren vroeger altijd zo positief over JET en waren altijd best fel op kritische commentaren. Ben je van inzicht veranderd?
    Hoe zie je de toekomst van dit aandeel nu?
    Afscheid van GrubHub. Dan zwarte cijfers schrijven. dat zal nog wel 1 of 2 jaar duren, maar dan pas zie ik de koers weer richting de 20 euro en hoger gaan. Vooralsnog blijft het volatiel en een prooi voor shorters en daghandelaren. Degene die long zitten ondergaan hetzelfde lot als bij Pharming....... Wachten op een PB, of overname geruchten. Voor 2024 zijn de tech en chippers een beter alternatief.
  9. forum rang 7 wiegveld 17 januari 2024 15:17
    Amerikaanse dochter blijft bron van zorgen bij maaltijdbezorger Just Eat

    + Leeslijst
    NIEUWS
    Maaltijdbezorging Al dik anderhalf jaar zoekt Just Eat Takeaway een koper voor het Amerikaanse Grubhub. Die zoektocht wordt er niet makkelijker op: Grubhub verliest rap klandizie.
    Auteurs
    Joost Pijpker
    Gepubliceerd op
    17 januari 2024 om 14:30
    Leestijd
    3 minuten

    Luisteren
    Open 'luister naar artikel'

    Leeslijst

    Het hoofdkantoor van JET in Amsterdam.
    Foto Nick den Engelsman
    Zocht maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com (JET) een paar jaar geleden nog haastig naar een manier om toe te treden tot de Amerikaanse markt, inmiddels worstelt het bedrijf met een heel andere vraag: hoe komt het er weer weg?

    Al meer dan anderhalf jaar zoekt het Nederlandse moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl een koper voor Grubhub, het merk waarmee JET in de Verenigde Staten actief is. Die zoektocht is afgelopen jaar niet gemakkelijker geworden. Niet alleen zijn kandidaat-kopers voorzichtiger geworden in hun uitgaven, ook Grubhub werd minder aantrekkelijk. Het bedrijf verliest in rap tempo klandizie, bleek woensdag.

    Amerikaanse consumenten plaatsten vorig jaar 281 miljoen keer een bestelling op het platform. Dat lijkt veel, maar het betekent een daling van 13 procent op jaarbasis. Misschien nog wel problematischer: ook de waarde van die bestellingen daalde, met 14 procent naar omgerekend net geen 10 miljard euro. JET verdient zijn geld met commissies, een percentage van het bedrag op de bon. Hoe hoog de omzet was, en hoeveel winst is gemaakt, meldt het pas in de jaarcijfers, eind februari.

    Het ooit met zoveel trots binnengehaalde Grubhub valt daarmee flink uit de toon, vergeleken met JET’s activiteiten in veel andere regio’s. In het Verenigd Koninkrijk en West-Europa, de twee andere grote divisies, was afgelopen jaar ook sprake van een dip in bestellingen, maar die krimp is nagenoeg voorbij. Het bestelde bedrag is sinds de tweede helft van 2023 weer groeiende.

    Voor topman Jitse Groen reden tot optimisme, zei hij in een telefonische toelichting woensdag. Na een paar moeilijke kwartalen „kun je concluderen dat het bedrijf weer begint te groeien”.

    Studentenkamer in Enschede
    Het Amerikaanse Grubhub is nog maar een paar jaar onderdeel van JET, een bedrijf dat in 1999 ontstond op een studentenkamer in Enschede en met name sinds 2014 door overnames in rap tempo uitgroeide tot een bezorggigant. De fusie met het Britse Just Eat, afgerond in het voorjaar van 2020, maakte van het bedrijf de op een na grootste maaltijdbezorger van de wereld, na het Chinese Meituan.

    Alleen: op de belangrijkste en meest aantrekkelijke bezorgmarkt van de wereld, de VS, was het concern niet aanwezig. Dus toen zich in de zomer van 2020 de kans voordeed, sloeg topman Groen snel toe. Terwijl het fusiebedrijf nog volop bezig was Just Eat en Takeaway.com samen te voegen, kocht het Grubhub voor 6,4 miljard euro.

    Die aankoop kwam eigenlijk te snel, erkende Groen later in NRC. Maar zo’n kans „heb je eens in de vijftien jaar”. Bovendien was het misschien wel de laatste gelegenheid nog mee te kunnen doen op de Amerikaanse markt. De andere grote Amerikaanse bezorgers, Doordash en UberEats, pasten qua bedrijfsvoering niet bij JET en vanaf nul beginnen in een markt die al zo in de plooi ligt, is volgens Groen een kansloze missie.

    Aandeelhouders toonden zich van meet af aan kritisch over de aankoop: wilde het bedrijf niet te veel? Aanvankelijk negeerde Groen die zorgen, totdat enkele grote aandeelhouders in het voorjaar van 2022 dreigden in te grijpen. JET besloot daarop zijn Amerikaanse aanwinst weer in de verkoop te doen, tot dusver zonder resultaat.

    Wat daarbij niet helpt, is dat Grubhub in drie jaar tijd veel terrein heeft verloren aan Doordash en Uber Eats. Was het in 2018 nog marktleider, nu is het de nummer drie. Tegelijkertijd is het voor mogelijke kopers een stuk lastiger geworden kapitaal op te halen voor overnames: door de stijgende rente steken beleggers hun geld liever in bedrijven die nu rendement opleveren dan in een bedrijf dat snel groeit maar vooral verlies lijdt.

    Voor JET was dat veranderende sentiment in 2022 reden voor een flinke koerswijziging: in plaats van op groei besloot het zich vooral op winstgevendheid te richten. Overal in het bedrijf werd gekeken hoe de kosten lager konden. Onder meer de budgetten voor werving van nieuwe klanten gingen flink omlaag. Vooral in markten waar de concurrentie hevig is, zoals de VS, werd het daardoor lastiger de klandizie op peil te houden.

    ‘Geen geld verbranden’
    Al die inspanningen om de winst te verbeteren hebben effect, zei Groen woensdag. JET verwacht over 2023 een operationeel resultaat van 320 miljoen. Daarmee overtreft het zijn begin vorig jaar gestelde doel aanzienlijk. Overigens komt die winst grotendeels uit West-Europa en het Verenigd Koninkrijk. In de VS probeert de maaltijdbezorger vooral „de bedrijfsvoering te stabiliseren en te zorgen dat we geen geld verbranden”, aldus Groen.

    Wat daarbij meespeelt, is dat in New York een maximum is gesteld aan de commissie die bezorgbedrijven mogen vragen. Die maatregel kost het bedrijf naar eigen zeggen 100 miljoen dollar per jaar. Groen erkent dat het in zo’n situatie lastig is een onderdeel te verkopen. Over het verkoopproces wil hij alleen kwijt dat JET „actieve gesprekken voert met een aantal kandidaten”.

    Mocht het tot een akkoord komen, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat de overnamesom in de buurt komt van de 6,4 miljard die JET ooit betaalde. Eind 2022 schreef de maaltijdbezorger al eens 3 miljard af op zijn Amerikaanse dochter.


    NRC
  10. forum rang 4 marktwaarde 17 januari 2024 15:31
    quote:

    Japaho schreef op 17 januari 2024 15:13:

    [...]

    Afscheid van GrubHub. Dan zwarte cijfers schrijven. dat zal nog wel 1 of 2 jaar duren, maar dan pas zie ik de koers weer richting de 20 euro en hoger gaan. Vooralsnog blijft het volatiel en een prooi voor shorters en daghandelaren. Degene die long zitten ondergaan hetzelfde lot als bij Pharming....... Wachten op een PB, of overname geruchten. Voor 2024 zijn de tech en chippers een beter alternatief.
    Afscheid GH zou de koers in 1 klap minimaal 30 a 40% hoger zetten denk ik.
    Maar als GH nog een aantal jaar zo doorgaat met deze krimp dan blijft er swso weinig meer van over. Dan ben je echt een niche speler in de VS. De luis in de pels waarde is dan ook weg.

    JET had het eerst over een de meest winstgevende food delivery platform op de planeet. Daarna gooide het vooral op de strategische waarde. Maar daar is dus steeds minder van over.

    Ik weet niet of je je meer zorgen met maken om GH of Jitse zn management stijl.
  11. Dutch trackers 17 januari 2024 15:37
    quote:

    wiegveld schreef op 17 januari 2024 15:17:

    Amerikaanse dochter blijft bron van zorgen bij maaltijdbezorger Just Eat
    ...
    NRC
    Een schikking van een paar 100 miljoen, opheffen/aanpassen NY fee caps en verkoop Grubhub 1-1,5 miljard is wel genoeg.
    Wel even geduld, maar dan staat er een winstgevend bedrijf met een aanzienlijk hogere beurswaarde..
  12. forum rang 4 Leon57 17 januari 2024 15:37
    quote:

    marktwaarde schreef op 17 januari 2024 15:10:

    [...]

    Bedoel het verschil tussen adjusted EBITDA met netto winst. Ik heb dat een keer nagerekend obv het jaarrapport 2022.
    afschrijvingen, financiële baten en lasten + other gains and losses is minimaal 400 miljoen.
    fx kan er ook nog een flinke hap uit nemen.
    Juist 2022. Maar 2023 is geen 2022 . En 2024 is zeker geen 2022. Dus je cijfers kloppen mi niet / gaan behoorlijk mank

    Echter

    Met slechte cijfers USA is een zwakke dollar een zegen, kost minder euro's
    Als de cijfers USA verbeteren / positief worden is een sterker wordende dollar een zegen, is meer euro's

    Loonstijgingen nemen toe , inflatie neemt af. Gas is 25% goedkoper dan 2 jaar geleden, voedselprijzen kunnen dus ook weer dalen. Eten / boodschappen laten komen is goedkoper dan uit eten gaan etc. Denk aan benzine kosten, parkeer kosten, kosten drankjes, je kan niks drinken als je nog moet rijden. Kan porties bestellen basis hoeveel je eet / delen. Wat over is kan je de volgende dag eten. Je kan eten in de kleding , met de mensen die je uitkiest en in de sfeer die bij je past.
15.435 Posts
Pagina: «« 1 ... 130 131 132 133 134 ... 772 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Herhaling van zetten bij Just Eat Takeaway

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links