Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Februari 2024, Gaat AI TomTom naar grote hoogte brengen
Volgen
Groeiende FCF in combinatie met aandeleninkoop. Recept voor flink hogere koersen. Thans trekken ze met 50 mln al 7 a 8% uit de markt. Gezien de kaspositie kunnen ze bij FCF vanaf 2025 van tussen 60 en 80 mln dat kunstje herhalen, mogelijk met iets lagere aantallen. Ik bljjf rustig zitten.
Welke langetermijngroei bij Automotive? HG heeft het over een toegenomen orderboek en een licht groeiend marktaandeel. Zonder TT's verwachtingen voor de Automotive-omzet in 2024 en 2025 de grond in te boren (wie ben ik, ik ben helaas geen insider), denk ik toch dat we voor de lange termijn niet al te optimistisch moeten zijn. De enkele jaren geleden soms voorspelde hoge (cagr) groeicijfers zijn tot nu toe - op een enkel goed jaar na - niet uitgekomen. OK, corona en supply-chain issues speelden een rol, maar ook voor de komende jaren voorzie ik geen geweldige groei. Dat orderboek is boterzacht. Zoals in de 'presentation' van vandaag ook toegelicht wordt, heeft een contract met een OEM betrekking op door TT te leveren navigatieservices voor de in bepaalde (verkoop)jaren af te leveren exemplaren van zekere modellen van die OEM. Hoeveel dat er zullen zijn weet de OEM zelf nog niet, en in veel gevallen is ook de take rate onzeker. Staat de looptijd van de te leveren service (het minimaal gegarandeerde aantal servicejaren) vast? Vermoedelijk wel. Maar hoe 'goed' en hoe inflatiebestendig zijn de (gestaffelde?) prijzen? Daar komt de concurrentie van Chinese auto's nog bij, en die hebben zelden of nooit TomTom inside. Ook zijn er redenen om aan te nemen dat de autoverkopen in de toekomst niet meer zullen groeien, althans niet meer in de westerse landen, of (in Europa) misschien zelfs af zullen nemen. Filedruk, vergrijzing en zorgen rond CO2 en stikstof zullen remmende factoren blijken. Alles puur elektrisch dan? Laat Tennet het niet horen, en waar laat je al die windparken, zonneweiden en afgewerkte accu's? "Niet iedereen (of elk huishouden) hoeft een auto te hebben", hoorde ik deze week iemand zeggen. De deelauto is in opkomst. In nieuwbouwwijken of binnenstedelijke herbouwprojecten wordt het percentage parkeerplekken t.o.v. het aantal woningen steeds lager. Tenslotte nog een boekhoudkundig argument. In sommige jaren vanaf zeg 2017 groeide de operationele omzet bij Automotive heel aardig, maar daar moet je wel een beetje doorheen kijken, en dat niet klakkeloos extrapoleren naar de toekomst. Voor een deel was dat echte groei (IFRS-omzet), maar voor een ander deel was het forse groei van de deferred revenue (defrev). Oftewel de al vooruit gefactureerde omzet horend bij de nog jaren te leveren diensten aan door de OEM kort daarvoor afgeleverde auto's. Immers operationele omzet = IFRS + toename defrev. Dat aantal jaren (de looptijd van de service) nam in de loop van de tijd steeds toe. Van gemiddeld 2 à 3 jaar voor of rond 2018 tot ruim 6 jaar nu. Ik heb daar in de meer gespecialiseerde devref-draden op dit forum vaak aan gerekend, maar in slide 5 van TT's dia-presentatie van vandaag kan je het direct zien: De revenue recognition ('phasing') bij de automotive backlog is 15% per jaar. Wat betekent dat die contracten in het orderboek een gemiddelde service-looptijd kennen van 100/15 = 6,7 jaar. En nu komt het. De (forse) groei van de defrev sinds 2018 was niet alleen het gevolg van autonome groei ("meer auto's"), maar ook -en voor een aanzienlijk deel- van looptijdverlenging. En dat houdt nu op, 7 jaar servicegarantie lijkt me wel het maximum, anders moet TT teveel systemen in de lucht houden. In de goede oude pnd-tijd beloofde TT 'lifetime' service (maps, traffic etc.), maar in de kleine lettertjes stond: "daar bedoelen we 4 jaar mee". Moraal van het verhaal. Bij voorspellingen van de operationele Automotive-omzet kan en mag het groeihormoon 'looptijdverlenging' niet meer toegepast worden.
TomTom N.V. (TMOAF) Q4 2023 Earnings Call Transcriptseekingalpha.com/article/4667122-tomt...
Lionfart schreef op 2 februari 2024 20:50 :
TomTom N.V. (TMOAF) Q4 2023 Earnings Call Transcript
seekingalpha.com/article/4667122-tomt... nogmaals voor WB, blijf vooral alles posten mbt chinese auto's.............................want TT komt eraan / erin : So that's the way we look at it. Then market share Automotive -- yes, market share Automotive, I think we've done well last couple of years. I think we're doing well in China. It's a number -- quite a big number of new logos for China export. They don't currently amount to a large sum of money in the order backlog, but still, there is potential for significant growth from that segment in the years to come
Inderdaad mooi geschreven BDB. Voor automotive zie ik ook geen goudgerande groeicijfers. De omstandigheden zoals jij die beschrijft lees ik wat anders. Zie bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Chinese auto´s op de middellange termijn verslechteren. Onder andere door aangescherpte import en opkomst van solid state batterijen. De uptake van elektrische auto´s in Europa ziet er minder rooskleurig uit, gegeven stoppen van productielijnen onder andere door VW. Ik lees automotive veel simpeler. De contracten in die sector zijn voor periodes van 3-4 jaar, de duur van een model. Dat maakt die sector ook niet zo wendbaar. Tegelijkertijd betekent dit dat de dealwin van TomTom over de afgelopen drie jaar vanaf 2024/2025 verzilverd moet worden. In mijn ogen weten we pas in 2025 wat automotive gaat doen. Vooralsnog hou ik de groei op 5% in 2024 en 15% in 2025, conform afgegeven verwachtingen van TomTom zelf. Enterprise gaat in een keer van een question mark naar rising star. Althans dat zijn de verwachtingen van Goddijn en consorten. Termen als ingrijpend, revolutionair, grotere markt, meer en andere klanten kunnen bedienen. Qua verwachtingen geven ze aan een explosieve groei te zien. Ik hou het erop dat in 2025 de omzet hoger moet zijn dan in 2022. Al met al geeft dit een solide basis voor de gewenste 600 miljoen euro omzet voor location technology. Dan ben ik benieuwd of in de komende twee jaar duidelijk wordt dat we double digit groei (kunnen) blijven zien. Dan ziet het er erg florissant uit: toenemende kasstromen, aandeleninkoop, opex onder controle en stijgende omzet. Voor opnemen in portefeuille kan dit ook betekenen dat er nog volop mogelijkheden komen. Wat dat betreft neem ik de shorters serieus. Dat zijn zeer professionele partijen die naar mijn idee betere inschattingen kunnen maken. Ook al kan ik hun motieven niet doorgronden.
Ik denk dat per saldo de mensen op dit forum verkocht hebben, en dat er weinig mensen mee omhoog hebben gekocht, ik heb zelf ook 10% verkocht Ik ben erg benieuwd welke party(en) gisteren aan de koop kant zaten. De reactie op de cijfers doet verder vermoeden dat eventuele shorters doemscenario’s voorzagen. Bijstelling orderbook naar beneden of outlook 2025 niet herhalen? Gezien de outlook 2024 ben ook ik benieuwd hoe ze die outlook 2025 denken te halen. Ik noem maar iets met een Location inschatting van 490-520 voor 2024, hoe kom je dan op 600 in 2025?? Automotive lijkt een groei van 15% in 2025 echt het maximum, maar dan moet Enterprise met 30% groeien
Artikel van 12-10-23 Tegenovergestelde meningen en helaas geen antwoord op elkaars stellingen. Waar is TomTom gebleven? ‘Op naar versie 3.0 van navigatiebedrijf’ Digitale kaarten geroemdAnalist Wim Gille (ABN AMRO - ODDO BHF) kenschetst de onderneming in die tijd als ‘TomTom 1.0'. Na de miljardenovername van Tele Atlas in 2008 transformeerde het bedrijf zich in een kaartenmaker, volgens Gille de creatie van ‘TomTom 2.0'. En ook de kwaliteit van die digitale kaarten is in de auto-industrie vaak geroemd. De komst van geïntegreerde navigatiesystemen in het dashboard van auto’s deed de naam TomTom voor de reguliere consument de afgelopen jaren naar de achtergrond verdwijnen, doordat de losse apparaten in de la gingen. Gille noemt deze koerswijziging ‘een logische evolutie’. ,,Het maakt voor hun business geen bal uit dat ze geen maatschappelijke aandacht meer krijgen, daar ligt de top echt niet van wakker.”Autojournalist Niek Schenk constateert dat TomTom in die ‘onzichtbare markt’ de laatste jaren uit beeld is geraakt. Schenk: ,,In veel nieuwe auto’s vind je tegenwoordig andere leveranciers. Neem bijvoorbeeld de snel oprukkende Chinese merken, ik heb TomTom in nog geen enkele Chinese auto gezien. Enkele fabrikanten (Mercedes, BMW en Volkswagen Group) zijn ook samen in een nieuwe aanbieder gestapt: Here.” Infotainment Volgens de journalist legt TomTom het ook af tegen bedrijven die een compleet besturingssysteem voor infotainment kunnen leveren. ,,Dit is een belangrijk voordeel in de concurrentiestrijd. De kans is hierdoor groot dat Google - inclusief Google Maps - de komende jaren in steeds meer auto’s de macht zal grijpen. Het bedrijf lijkt hard op weg een zeker monopolie op te bouwen. TomTom komt op dat vlak niet mee.” Analist Gille is veel positiever over de vooruitzichten van TomTom. Hij gelooft in een groei van de autoproductie, waardoor de winstgevendheid van het bedrijf toeneemt en marktaandelen groeien. Ook is de analist enthousiast over de ‘moedige’ deelname van TomTom aan OpenStreetMap (OSM); een gratis, open geografische database die wordt onderhouden door een gemeenschap van vrijwilligers. Een soort Wikipedia van de navigatie. ,,Op naar versie 3.0 van TomTom! Wij geloven dat het nieuwe platform het bedrijf in staat zal stellen om te investeren in nieuwe producten en regio’s, terwijl de kostenbasis onder controle blijft.” Zo zou de cashflowmarge de komende jaren sterk moeten verbeteren, besluit Gille. ,,Dit platform gaat Google Maps kapotmaken.” TomTom heeft niet gereageerd op een schriftelijk verzoek van dit medium om een toelichting te geven op de huidige gang van zaken. Het bedrijf komt vandaag met de resultaten over het derde kwartaal.www.destentor.nl/lelystad/waar-is-tom... Broker ABN AMRO - ODDO BHF Analyst Date Target Price Recommendation Wim Gille 02-Feb-24 € 11.00 Buy Wim Gille 18-Jan-24 € 11.00 Buy Wim Gille 13-Oct-23 € 11.00 Buy Wim Gille 18-Jul-23 € 11.00 Buy Wim Gille 17-Jul-23 € 11.00 Buy Wim Gille 30-May-23 € 11.00 Buy Wim Gille 17-Apr-23 € 11.00 Buy Wim Gille 14-Apr-23 € 11.00 Buy Wim Gille 14-Mar-23 € 11.00 Buy Wim Gille 03-Feb-23 € 10.00 Buy
Koos99 schreef op 3 februari 2024 10:30 :
Ik denk dat per saldo de mensen op dit forum verkocht hebben, en dat er weinig mensen mee omhoog hebben gekocht, ik heb zelf ook 10% verkocht
Ik ben erg benieuwd welke party(en) gisteren aan de koop kant zaten. De reactie op de cijfers doet verder vermoeden dat eventuele shorters doemscenario’s voorzagen. Bijstelling orderbook naar beneden of outlook 2025 niet herhalen? Gezien de outlook 2024 ben ook ik benieuwd hoe ze die outlook 2025 denken te halen. Ik noem maar iets met een Location inschatting van 490-520 voor 2024, hoe kom je dan op 600 in 2025?? Automotive lijkt een groei van 15% in 2025 echt het maximum, maar dan moet Enterprise met 30% groeien
De make or break zit in enterprise inderdaad. Er is nog niets bevestigd, dat moet Q3, Q4 gaan gebeuren. Indien de 30% groei niet gehaald wordt, zijn we weer terug bij af. (plaatje)
hij is er weer, het voorspeldraadje Q1-2024www.iex.nl/Forum/Topic/1399964/TomTom... na de (niet te overtreffen) spot on voorspelling van Ketchup (met de notitie "over 12 mnd 10 euro / over 24 mnd 12 euro" ), de flinke stijging bij de Q4-2023 resultaten, de lopende 1e lijn (??) en 2e lijn aandelen inkoop, de grote short positie in TT en de AVA op 17 april met mogelijk meer strategische informatie, is het de vraag hoe TomTom het eerste kwartaal 2024 gaat afsluiten?
Als er 2 grote nieuwe contracten gaan bijdragen dan ben je er al. Lijkt mij ook niet onlogisch als Meta en Amazon meer bij tt gaan afnemen. Tt heeft daar goed zicht op. quote alias=Koos99 id=15173011 date=202402031030] Ik denk dat per saldo de mensen op dit forum verkocht hebben, en dat er weinig mensen mee omhoog hebben gekocht, ik heb zelf ook 10% verkocht Ik ben erg benieuwd welke party(en) gisteren aan de koop kant zaten. De reactie op de cijfers doet verder vermoeden dat eventuele shorters doemscenario’s voorzagen. Bijstelling orderbook naar beneden of outlook 2025 niet herhalen? Gezien de outlook 2024 ben ook ik benieuwd hoe ze die outlook 2025 denken te halen. Ik noem maar iets met een Location inschatting van 490-520 voor 2024, hoe kom je dan op 600 in 2025?? Automotive lijkt een groei van 15% in 2025 echt het maximum, maar dan moet Enterprise met 30% groeien [/quote]
Koos99 schreef op 3 februari 2024 10:30 :
Ik denk dat per saldo de mensen op dit forum verkocht hebben, en dat er weinig mensen mee omhoog hebben gekocht, ik heb zelf ook 10% verkocht
Ik ben erg benieuwd welke party(en) gisteren aan de koop kant zaten. De reactie op de cijfers doet verder vermoeden dat eventuele shorters doemscenario’s voorzagen. Bijstelling orderbook naar beneden of outlook 2025 niet herhalen? Gezien de outlook 2024 ben ook ik benieuwd hoe ze die outlook 2025 denken te halen. Ik noem maar iets met een Location inschatting van 490-520 voor 2024, hoe kom je dan op 600 in 2025?? Automotive lijkt een groei van 15% in 2025 echt het maximum, maar dan moet Enterprise met 30% groeien
ik ben een van die kopers. Had mijn "handelsdeel"( los van de vaste hoeveelheid die ik voor de lange termijn aanhoud)verkocht op 6,70 en dat deel weer ah eind van de middag teruggekocht op 7,00 omdat ik denk dat we vanaf nu IN die zeven en hoger zullen blijven. Ik onderschrijf het verhaal van Benjamin en denk het herijken van TomTom met hun partnerschap met de grote digitalen der aarde, ze een grote vaste groeibasis heeft gegeven.
In aanloop naar de Q4/FY23 cijfers Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week. Van 448.701 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders. De stand is nu: % owners Shares 28,2% General Public 36.479.216 20,5% Institutions 26.493.878 51,3% Individual Insiders 66.234.823 * Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
Benjamin G. schreef op 3 februari 2024 09:15 :
...
Ik lees automotive veel simpeler. De contracten in die sector zijn
voor periodes van 3-4 jaar , de duur van een model. Dat maakt die sector ook niet zo wendbaar. Tegelijkertijd betekent dit dat de dealwin van TomTom over de afgelopen drie jaar vanaf 2024/2025 verzilverd moet worden. In mijn ogen weten we pas in 2025 wat automotive gaat doen. Vooralsnog hou ik de groei op 5% in 2024 en 15% in 2025, conform afgegeven verwachtingen van TomTom zelf.
Enterprise gaat in een keer van een question mark naar rising star. Althans dat zijn de verwachtingen van Goddijn en consorten. Termen als ingrijpend, revolutionair, grotere markt, meer en andere klanten kunnen bedienen. Qua verwachtingen geven ze aan een explosieve groei te zien. Ik hou het erop dat in 2025 de omzet hoger moet zijn dan in 2022.
...
Ik had het niet over de duur van een model, maar over de beloofde looptijd van de service. En die is bijna 7 jaar, gemiddeld. Dat zeggen niet alleen sommige klanten, zoals Hyundai, dat zegt TT zelf in hun cijfers en toelichtingen als je die goed leest. Tja, Enterprise... Dat segment verdient beter. Zoveel landen, wegbeheerders en traffic authorities zouden er hun voordeel mee kunnen doen. Elke lokale wethouder met iets van verkeer in zijn portefeuille die meent iets dappers op verkeersgebied te moeten doen, met zijn eigen 'meetpuntjes' en contractjes met clubjes die graag iets met hun eigen radar- of video-tellinkjes willen doen, moet beseffen dat hij of zij een complete amateur is. Ik zal geen namen noemen, maar ik ken diversen van die 'directeurtjes', lees belastingcenten verspillende amateurtjes. Ik weet waar ik het over heb. Ik was ooit iets als wat je 'Hoofd Verkeersinformatie' van RWS zou kunnen noemen (die functie bestaat officieel niet, maar goed, ik verdiende er een redelijke boterham mee ...) Ik stond aan de wieg van de landelijke verkeerscentrale, en zonder mij was een vage club als NWB nooit ontstaan:www.nationaalwegenbestand.nl/ Ik was destijds kind aan huis bij de KLPD in Driebergen, reed enkele keren mee in hun open Porches. Ga mij nooit iets over de praktijk vertellen. Er is slechts een guru die alles weet en bekwamer is dan welke regionale of landelijke verkeersbobo dan ook, zelfs meer weet over de toestand op onze rijkswegen dan ik. En dat is TT's 'vice president' J.P. Schaeffer, werkend in Berlijn. Ik had vroeger professionele contacten met hem. Ik bewonder hem en zijn team eindeloos. Hij is het echte hart van TT's realtime navigatie, maar wordt door de top nooit genoemd. Voor mij een grof schandaal. Ik herhaal het voor de zoveelste keer: ZONDER JP IS TT NIKS. HERR DR SCHAEFFER IS HET HART VAN TT.
Beperktedijkbewaking schreef op 3 februari 2024 12:50 :
[...]
Ik had het niet over de duur van een model, maar over de beloofde looptijd van de service. En die is bijna 7 jaar, gemiddeld. Dat zeggen niet alleen sommige klanten, zoals Hyundai, dat zegt TT zelf in hun cijfers en toelichtingen als je die goed leest.
Dat klopt. Daar heb je met regelmaat over geschreven. Heel verhelderend. Ik had het niet over de duur van een model, ook niet over de beloofde looptijd van de service, maar over de periode waarin vanuit ons perspectief TomTom toeleverancier kan en mag zijn van een automodel. Vanaf 2024/2025 start naar mijn idee een nieuwe ronde, waarin TomTom haar werk van de afgelopen drie jaar moet omzetten in meer automotive contracten. Hopelijk ook wat breder dan traffic services en speed lane assist, letten op ontwikkelingen rondom de digital cockpit.
Harold Goddijn bij Q4 2023 Earnings Call : yes, market share Automotive, I think we've done well last couple of years. I think we're doing well in China. It's a number -- quite a big number of new logos for China export. They don't currently amount to a large sum of money in the order backlog, but still, there is potential for significant growth from that segment in the years to come . - Wat mij opvalt in onderstaand artikel: er is sprake van een complete Chinese toeleveringsketen (incl transport naar afzetmarkten) en hoog percentage wereldwijde patenten. - Volgens de heer Goddijn plukt Tomtom daar een graantje van mee. Althans er is potentie voor een stevige groei in dit segment. China overtreft Japan als grootste auto-uitvoerder In 2023 heeft China voor het eerst meer wagens uitgevoerd dan Japan en vooral de uitvoer van NEVs was hierbij doorslaggevend. Zowel de complete toeleveringsketen als innovatie zijn verantwoordelijk voor de internationale doorbraak. Toch dienen de cijfers enigszins gerelativeerd te worden omdat Japan meer fabrieken heeft in het buitenland. Volgens gegevens vrijgegeven door de Japan Automobile Manufacturers Association op woensdag voerde Japan in 2023 4,42 miljoen voertuigen uit. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers exporteerde China er vorig jaar 4,91 miljoen. Dat China Japan overvleugelde, wordt in China gezien als een mijlpaal. Voor directeur Zhang Xiang van het World Digital Economy Forum bewijst dit de groeiende aanwezigheid op de wereldmarkten. Vooral Nieuwe energievoertuigen (NEV’s) zijn een belangrijke kracht achter de algehele groei. In 2023 bereikte de Chinese export van NEV’s een record van 1,203 miljoen, een aangroei van 77,6 %. België, Thailand en het VK waren de top drie NEV-exportbestemmingen. SAIC Motor is de grootste uitvoerder gevolgd door Changan Auto, Geely, Great Wall Motors en Dongfeng. Volgens onderzoeker Li Yong bij de China Association of International Trade heeft de Chinese auto-industrie met haar robuuste toeleveringsketen ingespeeld op de nieuwe energiegolf en daarbij innovatie omarmd. Innovatie Chinese bedrijven zijn koplopers op het gebied van patentaanvragen en technologische innovatie in NEV’s. ‘Ze blinken niet enkel uit in innovatieve productie, maar hebben ook het voordeel van schaalgrootte en een complete industrieketen’, aldus Li. Na jaren heeft China een compleet systeem voor de NEV-industrie opgezet met naadloze integratie tussen de bovenstroom- en benedenstroom-sectoren. China’s NEV-gerelateerde openbare patenten zijn goed voor ongeveer 70 % van het wereldwijde totaal terwijl patenten voor met internet verbonden voertuigen meer dan 50 % van het wereldwijde totaal uitmaken, meldde de China Media Group. Verwacht wordt dat de groei van de NEV-export ook de export van gerelateerde onderdelen, grondstoffen en batterijen zal bevorderen. De totale exportwaarde van China’s nieuwe technologie-intensief groene trio – zonnebatterijen, lithium-ionbatterijen en elektrische voertuigen – steeg in 2023 met 29,9 % tot 1,06 biljoen yuan en overschreed daarmee voor het eerst het niveau van 1 biljoen yuan aldus Xinhua.www.chinasquare.be/china-overtreft-ja...
AB van mij, Wereldbelegger. Laat de informatie maar blijven komen.
AD/Eindhoven/impact op R&D afdeling Rest van het verhaal gelijk aan alle info van gisteren TomTom schrapt nog meer banen bij afdeling in Eindhoven Tien miljoen euro heeft TomTom in de laatste maanden van het afgelopen jaar opzij gezet voor een nieuwe reorganisatie van de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten. In 2022 schrapte de navigatiereus zo’n tien procent van het aantal banen, zo’n 500 in totaal. In Eindhoven zakte het aantal arbeidsplaatsen bij TomTom sindsdien van tegen de 250 naar rond de 200 op dit moment. De Eindhovense afdeling met onderzoekers blijft bij de nieuwe herstructurering niet gespaard. Maar het verlies blijft beperkt tot enkele banen. TomTom maakt werk van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie voor zelfrijdende auto’s en daar is volgens het bedrijf een ander type ontwikkelaar voor nodig dan voorheen. Met een automatische piloot aan boord moeten auto’s zelfstandig routes uitdokteren en veilig door het verkeer kunnen manoeuvreren. TomTom sluit niet uit dat de vestiging in Eindhoven weer zal groeien in de komende tijd. Zo gaat TomTom meer samenwerken met Microsoft, werd onlangs al bekend. Met behulp van Microsoft-technologie op het vlak van kunstmatige intelligentie moet het gemakkelijker worden om al pratend informatie- of navigatiesystemen van de auto aan te sturen. Ondertussen krijgt TomTom steeds meer werk vanuit de de auto-industrie. De kaarten die TomTom maakt, worden verkocht aan autoconcerns als Volkswagen, Renault, Kia, Hyundai en Peugeot. Wie in die auto’s op de navigatieknop drukt, wordt de weg gewezen met TomTom. Meer auto’s op de weg De kaartenmakers profiteerden het afgelopen jaar van de aangetrokken autoverkoop. En nadat autobouwers de problemen met onderdelentekorten hadden opgelost, rolden daar ook weer meer auto’s van de band. Bij TomTom stegen de verkopen die te linken zijn aan het werk voor de auto-industrie met bijna een derde. Die verkopen zijn inmiddels goed voor meer dan de helft van alle inkomsten bij de onderneming. De verkopen kwamen in 2023 in totaal bijna een tiende hoger uit op een kleine 585 miljoen euro, bleek uit de jaar- en kwartaalresultaten die vrijdag bekend werden gemaakt. Onderaan de streep ging opnieuw een verlies de boeken in bij TomTom, maar dit was met 21 miljoen euro veel kleiner dan de bijna 103 miljoen euro van het voorgaande jaar. Dat kwam vooral door het verminderen van de kosten door de eerdere reorganisatie. Voor 2024 hoopt TomTom op groei. Topman Harold Goddijn zegt dat er inmiddels zoveel orders binnen zijn uit de auto-industrie, dat die de komende jaren bij elkaar wel 2,5 miljard euro aan omzet kunnen opleveren.www.ad.nl/eindhoven/tomtom-schrapt-no...
Benjamin G. schreef op 3 februari 2024 13:47 :
[...]
Dat klopt. Daar heb je met regelmaat over geschreven. Heel verhelderend. Ik had het niet over de duur van een model, ook niet over de beloofde looptijd van de service, maar over de periode waarin vanuit ons perspectief TomTom toeleverancier kan en mag zijn van een automodel. Vanaf 2024/2025 start naar mijn idee een nieuwe ronde, waarin TomTom haar werk van de afgelopen drie jaar moet omzetten in meer automotive contracten. Hopelijk ook wat breder dan traffic services en speed lane assist, letten op ontwikkelingen rondom de digital cockpit.
Digital cockpit? Voor mij oude wijn in nieuwe zakken. Heb het allemaal al eens voorbij zien komen. Natuurlijk zal TT dingen moeten vernieuwen. Ik verwacht niets anders, maar waarom er elke keer zo hoog over op blazen? Vergeet alle TT's persberichten, behalve hun (half)jaarcijfers. De rest is meestal gebakken lucht. Een aantal jaren geleden hadden ze het over een vorm van samenwerking met Cisco. Auto's tellen m.b.v. radiofrequente metingen vanaf de al aanwezige glaskabel langs de snelwegen. Technisch feasible, maar vanaf de eerste seconde dat ik dat las dacht ik al: complete onzin. Niet zozeer omdat ik qua opleiding fysicus ben, maar omdat ik ex-Rijkswaterstater ben. Ik ken mijn pappenheimers, van de RWS-systemen langs de snelwegen weet ik bijna alles. Aan zoiets zullen mijn ex-collega's nooit beginnen. En inderdaad, nooit meer iets over CIsco gehoord van TT-zijde. Allemaal gebakken lucht. PS. Ik had het overigens wel over de beloofde duur van services. Zonder duidelijkheid daarover cq inzicht daarin zijn de cijfers van TT niet te interpreteren. Waarom dacht je dat ik daar met wijlen Martin zo lang mee bezig was?
Veel Belgen zien Chinese auto’s nog niet zitten De Chinese automerken rukken op in Europa, zeker bij de elektrische wagens. Maar zijn de Belgische bestuurders daar wel enthousiast over? Uit onderzoek van leasingmaatschappij ALD Automotive LeasePlan blijkt dat er nog werk aan de winkel is. Geleidelijk verschijnen er meer Chinese auto’s op de Belgische wegen. Zo waren er in 2023 al zestien verschillende Chinese automerken aanwezig in ons land. Ondanks de stijgende populariteit moeten deze Chinese wagens opboksen tegen heel wat vooroordelen. Onderzoeksbureau GfK deed een grootschalig onderzoek bij Belgische consumenten. Aan de ene kant legde GfK de bevraging voor aan 1.204 Belgen met een auto (waarvan meer dan de helft particulieren). Daarnaast vulden 2.211 bedrijfswagenbestuurders van ALD Automotive LeasePlan de vragenlijst in. Duitsland populair De populairste auto’s komen nog altijd uit Duitsland. Zo’n 55% van de respondenten geeft de voorkeur aan een Duits automerk. Bij bestuurders van een leasewagen ligt dat aandeel nog iets hoger (69%). Frankrijk en Japan mogen mee op het podium, terwijl ook Zweden redelijk sterk scoort bij leasewagens. China staat in deze ranglijst onderaan. Wordt de vraag omgekeerd – welk land van oorsprong geniet de laagste voorkeur? – dan springt China plots wel naar de top. 42% van de ondervraagde Belgische bestuurders wil liever geen Chinees voertuig. Bij bestuurders met een leasewagen is dat 52%.Het grootste struikelblok is de reputatie van het land zelf en het wantrouwen over de producten die China produceert. De respondenten maken zich zorgen over de kwaliteit van producten die uit China afkomstig zijn. De onzekere reputatie, zorgen over de kwaliteit en het gebrek aan dealers zijn de vaakst genoemde argumenten.gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie... - Zie voor de positieve punten het artikel
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)