Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,038   0,000   (0,00%) Dagrange 4,000 - 4,082 314.379   Gem. (3M) 271,2K

TOMTOM SEPTEMBER 2017 HOPELIJK TOPMAN NAAR 10/12 EURO SUCCES

3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 156 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bekeken 20 september 2017 14:37
    Ter ondersteuning van de sigarendoos van Justin:
    De EBITDA van Consumer bedroeg in 2013 € 56.7 mln; 2014 55.3; 2015 14.1; 2016 5.9
    De EBIT was in 2013 € 33.2 mln; 2014 36.2 mln 2015 2.6 mln 2016 -3.9
    De EBIT in 2015 van € 2.6 mln was inclusief een bate van € 9 mln voor een juridische settlement, dus onderliggend ook al een verlies. Vanaf 2015 is vol ingezet op Sports, waarbij de omzet is opgelopen van € 29 mln in 2013 naar € 106 mln in 2016. Qua winstgevendheid wordt de gestage daling van de omzet in PNDs opgevangen door vrijval van deferred revenue. Tevens is de post afschrijving en amortisatie over deze periode gedaald van 23.5 mln in 2013 naar 9.8 mln in 2016.

    Uit bovenstaande valt af te leiden dat de verliezen in Sports in de afgelopen jaren waarschijnlijk zijn opgelopen tot meer dan € 30 mln op EBIT niveau, waarvan een groot deel door marketing kosten.
  2. [verwijderd] 20 september 2017 14:50
    quote:

    bekeken schreef op 20 september 2017 14:37:

    Ter ondersteuning van de sigarendoos van Justin:
    De EBITDA van Consumer bedroeg in 2013 € 56.7 mln; 2014 55.3; 2015 14.1; 2016 5.9
    De EBIT was in 2013 € 33.2 mln; 2014 36.2 mln 2015 2.6 mln 2016 -3.9
    De EBIT in 2015 van € 2.6 mln was inclusief een bate van € 9 mln voor een juridische settlement, dus onderliggend ook al een verlies. Vanaf 2015 is vol ingezet op Sports, waarbij de omzet is opgelopen van € 29 mln in 2013 naar € 106 mln in 2016. Qua winstgevendheid wordt de gestage daling van de omzet in PNDs opgevangen door vrijval van deferred revenue. Tevens is de post afschrijving en amortisatie over deze periode gedaald van 23.5 mln in 2013 naar 9.8 mln in 2016.

    Uit bovenstaande valt af te leiden dat de verliezen in Sports in de afgelopen jaren waarschijnlijk zijn opgelopen tot meer dan € 30 mln op EBIT niveau, waarvan een groot deel door marketing kosten.

    Bedankt voor deze opsomming.

    Ik kwam ook uit op een verlies van rond de 30 miljoen euro voor sport. Echter, voor het komende najaar is al geschrapt in marketing kosten voor sport die men eerst van plan was te gaan maken. Daarom denk ik dat het stoppen met sport voor 2018 versus 2017 een positief effect heeft van rond de 20 miljoen euro.

    Kijk je dan ook naar het EBIT van Automotive. De omzet van automotive ging deze eerste jaarhelft van 65 naar 90. Het EBIT van -9 naar -10. Betekent dat er 25 miljoen extra omzet en 26 miljoen extra kosten aan Automotive zijn uitgegeven. Voor een deel is die kostengroei eenmalig, omdat het de overname van Autonomos betreft en de mensen die er op de loonlijst zijn bijgekomen (hooggeschoolde engineers). Voor een deel zullen de kosten binnen Automotive blijven stijgen, maar niet op hetzelfde tempo als de omzet blijft groeien.

    Op basis van orders gaat Automotive sowieso verder groeien naar boven 300 miljoen op jaarbasis (nu 90 miljoen in een halfjaar). Zeg maar een omzetstijging van 120 miljoen. De brutomarges bedragen 80%. Het zou toch mogelijk moeten zijn om van die 120 miljoen 50 miljoen over te houden. In dat geval gaat Automotive van een EBIT van -10 naar een EBIT van +40.

  3. [verwijderd] 20 september 2017 15:22
    quote:

    xynix schreef op 20 september 2017 13:55:

    Die dump van gisteren heeft de handel flink doodgeslagen. Soms minutenlang geen enkele beweging meer. Wat op zich niet ongunstig is voor mensen met een combinatie van geduld en geschreven puts.
    de steeds dunnere volumes en ook de complete desinteresse in de optie-markt, duid erop dat het aandeel zich klaar maakt voor een serieuze move

    mijn geld staat op UP
  4. Regenboog33 20 september 2017 15:30
    quote:

    cave canem schreef op 20 september 2017 15:22:

    [...]

    de steeds dunnere volumes en ook de complete desinteresse in de optie-markt, duid erop dat het aandeel zich klaar maakt voor een serieuze move

    mijn geld staat op UP
    Je zegt het alsof je dit "verschijnsel "eerder bent tegen gekomen. Maar op welke termijn zou deze "move" (ik neem aan naar boven ;-) op basis van jouw ervaringen dan nog duren? Een week, een maand, meerdere maanden?
  5. [verwijderd] 20 september 2017 15:34
    quote:

    Turquoisine schreef op 20 september 2017 15:30:

    [...]Je zegt het alsof je dit "verschijnsel "eerder bent tegen gekomen. Maar op welke termijn zou deze "move" (ik neem aan naar boven ;-) op basis van jouw ervaringen dan nog duren? Een week, een maand, meerdere maanden?
    Toch zeker binnen 7 jaar ! .... hoewel dat niet zeker is ...
  6. [verwijderd] 20 september 2017 15:46

    dat kan soms best een tijdje aanhouden, het is voorkomend patroon, men noemt dat dan ook technisch flag-vorming of pennant , het aandeel kan dan dagen in een zeer nauwe range traden in kleine volumes, wijst de tendens iets neerwaarts is het vaak een bull signaal, iets opwaarts vaak een bear signaal
    aangezien we gisteren een bull impuls zagen met een neerwaarts resultaat en vandaag wederom iets defensief , zou dat kunnen duiden op een bull signaal

    we hebben het eerder over dagen, of hooguit 1 - 2 week, dan meerdere weken of maanden

    de uitbraak die daaruit volgt gaat dan vaak samen met een zekere force aan verkoop of koopkracht, omdat men de volumes gaat opzoeken en die zijn enkel beschikbaar aan een fors hoger niveau voor hen die erin willen, of voor een fors lager niveau voor hen die eruit willen.

    de enige min die ik zou kunnen zien is als de beurzen in het algeheel om wat voor reden dan ook een tik zouden krijgen.

    heeft verder geen fundamentele ondersteuning is puur technisch
  7. [verwijderd] 20 september 2017 15:50
    quote:

    cave canem schreef op 20 september 2017 15:46:

    de enige min die ik zou kunnen zien is als de beurzen in het algeheel om wat voor reden dan ook een tik zouden krijgen.

    Ja, of dat er teveel ongelukken gebeuren met zelfrijdende auto's. Of dat het wettelijk verboden wordt door diverse landen om "(kijk mamma) zonder handen" aan het stuur te rijden.

    Eigenlijk kun je ook zonder voeten rijden, .... en zelfs zonder hoofd. Dus éigenlijk ... kun je een lijk zichzelf naar het kerkhof later vervoeren. Ik moet zeggen: zo heb ik het nog niet eerder gezien.
  8. Regenboog33 20 september 2017 16:25
    quote:

    cave canem schreef op 20 september 2017 15:46:

    dat kan soms best een tijdje aanhouden, het is voorkomend patroon, men noemt dat dan ook technisch flag-vorming of pennant , het aandeel kan dan dagen in een zeer nauwe range traden in kleine volumes, wijst de tendens iets neerwaarts is het vaak een bull signaal, iets opwaarts vaak een bear signaal
    aangezien we gisteren een bull impuls zagen met een neerwaarts resultaat en vandaag wederom iets defensief , zou dat kunnen duiden op een bull signaal

    we hebben het eerder over dagen, of hooguit 1 - 2 week, dan meerdere weken of maanden

    de uitbraak die daaruit volgt gaat dan vaak samen met een zekere force aan verkoop of koopkracht, omdat men de volumes gaat opzoeken en die zijn enkel beschikbaar aan een fors hoger niveau voor hen die erin willen, of voor een fors lager niveau voor hen die eruit willen.

    de enige min die ik zou kunnen zien is als de beurzen in het algeheel om wat voor reden dan ook een tik zouden krijgen.

    heeft verder geen fundamentele ondersteuning is puur technisch

    Dank je
  9. forum rang 6 NewKidInTown 20 september 2017 16:31
    quote:

    Muppet_Waldorf schreef op 20 september 2017 15:50:

    [...]

    Ja, of dat er teveel ongelukken gebeuren met zelfrijdende auto's. Of dat het wettelijk verboden wordt door diverse landen om "(kijk mamma) zonder handen" aan het stuur te rijden.

    Eigenlijk kun je ook zonder voeten rijden, .... en zelfs zonder hoofd. Dus éigenlijk ... kun je een lijk zichzelf naar het kerkhof later vervoeren. Ik moet zeggen: zo heb ik het nog niet eerder gezien.
    Inderdaad, zo heb ik het ook nog niet eerder gezien.

    Niet alleen de bezorging door de Appie kan zonder de bejaarde, met betalingsproblemen, voor weinig gedaan worden. Zelfs het "allerlaatste ritje" kan ineens fors in prijs omlaag, dus ook de uitvaartprijzen. Daar zullen de hijgere beleggers in autonoom rijden opgewonden door raken, zelfs diegenen, die de veertig nog niet gepasseerd zijn.

    Ineens probeer ik het van de positieve kant te bekijken, alles kan door autonoom rijden een stuk goedkoper worden en dus is een lager of zelfs negatief rendement niet eens zo'n groot probleem meer als wat we voorheen gedacht hadden. Dus guys (and girls) kop op.

    Volgens mij, als ik het scherm bekijk, probeert de koers er al op vooruit te lopen. Maar ja, dat is gebruikelijk in beleggersland. Techneuten, dat is een compleet andere wereld.

    BTW, een kleine 5,5 uur weggeweest, koers nauwelijks van z'n plaats en nog steeds op een klein minnetje, let op het slot vandaag, dat is de enige tip die ik geef vandaag.
3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 156 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.