Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,022   -0,106   (-2,57%) Dagrange 3,964 - 4,160 566.861   Gem. (3M) 270,5K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 27 augustus 2024 16:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 augustus 2024 15:31:

    [...]

    Dit is ook een risico en een kans. Een kans omdat er stemmen op gaan dat Google haar monopolie misbruikt. De machtspositie is te groot geworden en opknippen van Google in kleinere onderdelen zoals YouTube, Waymo, Search is een optie. Zonder de cashcow search staan de zaken er anders voor.

    Echter is hier geen zicht op, en moeten HERE en TomTom niet wegkijken van bovenstaande ontwikkelingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze een wake-up call gemist hebben, het is zeker een risico waar elke klant die HERE en TomTom nu hebben, bewaakt dient te worden. Want de overstap naar Google is zo gemaakt.

    Just saying.
    Op zich - even helemaal los van TomTom - zou er iets voor te zeggen zijn om Google op een dergelijke manier los te knippen. Indiende toezichthouder niet wil dat er cross-subsidization is (een goedlopend onderdeel betaalt een verlieslatend onderdeel, dat vervolgens anderen uit de markt kan prijzen).

    Echter, TomTom zou niet van dat soort fantasieën afhankelijk moeten zijn. De Orbis Maps - met Open Street Map, TomTom, Amazon, Microsoft en Meta aan boord - en niet te vergeten goede Artificial Intelligence om de kaarten te onderhouden - hebben het in zich om een volwaardig alternatief voor Google Maps te zijn.

    Met volwaardig doel ik vooral op dat het alle usecases ondersteunt. TomTom is prima voor in de auto maar liet het afweten voor fietsers en wandelaars en dat is nu veranderd, mede dankzij de OSM data en ook door de Points of Interest die Facebook/Instagram in staat zijn te leveren.

    Google zal een formidabele concurrent zijn en blijven voor TomTom en altijd een risico factor zijn. Ook op termijn voor HD maps zou dat zo kunnen zijn. Tegelijkertijd is er genoeg plek op de markt voor meerdere partijen en wil niet iedereen Google, om diverse redenen. TomTom hoeft ook maar 600 miljoen euro uit de gecombineerde Automotive en Enterprise te halen om daarop een 10% vrije kasstroom te halen. 400 voor Automotive is op termijn al in de bag, als je naar het orderboek van 2,5 miljard kijkt. Dan moet alleen Enterprise van 150 miljoen naar 200 miljoen, terwijl TomTom met Orbis Maps mikt op een verdubbeling. Voor Google is 50 miljoen pocketmoney, voor TomTom is het serieus geld. En TT investeert het ook in zaken die voor bepaald type klanten relevant zijn, terwijl Google toch vooral gericht is op advertising. De deal met Australie ging bijvoorbeeld over kaarten die helpen bij rampenbestrijding en evacuaties.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 17:39
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 augustus 2024 11:18:

    [...]
    Maar wat zou TT dan eigelijk leveren aan deze budget EV? Kaarten/traffic/digitale cockpit wellicht. Maar wat nog meer dan om er echt aan te verdienen ?
    Een paar jaar geleden hebben (ik meen) pwijsneus en ik wel eens zitten schatten welke omzet een doorsnee automotive contract per auto voor TT oplevert. We kwamen op enkele tientjes per auto per servicejaar.
    Maar goed, dat was enkele jaren terug, en het hangt natuurlijk ook af van het geleverde pakket.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 17:49
    quote:

    harrysnel schreef op 13 augustus 2024 15:09:

    [...]
    ...
    Wat mij nu voor het eerst opviel bij terugkijken naar DNB meldingen bij AFM is niet zozeer dat ze qua aantal aandelen iets uitgebreid hebben tov vorige melding maar dat er bij de vorige melding “verpand” staat bij de positie. Dat is nu niet meer het geval.

    Zie vorige melding van 17 juli 2023:
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...

    Dit is de enige melding van DNB waar onder het kopje “soort aandeel” staat “gewoon aandeel (verpand)”. Heb ook nog naar hun eerdere meldingen bij AFM gekeken. Het valt me nu pas op. Het betekent dat DNB op 17 juli 2023 niet alleen meldt dat ze onder de 5% zijn gezakt maar dat ze op dat moment ook van een partij geld hebben gehad waarbij deze aandelen TomTom als onderpand dienen. Welke partij geeft DNB geld met als onderpand de TomTom aandelen en waarom is dat?

    Iemand enig idee? Gebeurt dit ook bij andere fondsen? Heeft het te maken met zeggenschap? Met de latere aandeleninkoop? Voor mij opnieuw een schimmig gedoe.
    DNB leende toen (zomer 2023) dus tegen een vergoeding aandelen uit aan een shorter. Welke shorter dat is weten we niet en doet er ook niet toe.

    Na afloop van de overeengekomen uitleenperiode moest DNB die aandelen weer terug nemen, ze konden er in de tussentijd dus niet vanaf. Dat past bij de groeiende positie van DNB in TT, ze hebben kennelijk vertrouwen in het aandeel.
  4. forum rang 6 Alrob2 27 augustus 2024 18:07
    quote:

    Biofoed schreef op 27 augustus 2024 17:52:

    Met 30.000 stukjes, zijnde 25% van de daghandel (die net iets meer dan €600.000 is), twee centjes eraf gehaald om het dagverlies op bijna vier centjes te zetten, het is wel heel marginaal allemaal...
    Precies, daarom maar wat op 5,03 verkocht om weer wat munitie te krijgen.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2024 21:47
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 27 augustus 2024 17:56:

    Ja BDB . DNB en Teslin misschien wel, maar de markt niet meer. Na de kip met de gouden eieren ( Telematics) geslacht te hebben, is TT bergafwaards gegaan. Wat blijft er nog van de kernactiviteit over? Heb jezelf nog vertouwen in de toekomst van TT?
    Als je mij als belegger vraagt naar TT, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik het even niet weet. Momenteel hebben ze het moeilijk, de autoverkopen vallen tegen, etc. Aan de uitspraken van HG of Taco hecht ik weinig waarde, de worst is te vaak verhangen.

    Anderzijds zijn er ook wel positieve ontwikkelingen of althans vooruitzichten, zoals vaak opgesomd door Justin. Misschien, in 2026 en verder...
    Het logboek van 2,5 miljard is aardig, maar over hoeveel jaren moeten we dat uitsmeren? En als de kosten niet in de hand gehouden worden maak je ondanks een weer groeiende omzet nog geen winst.

    We zullen zien. Ik heb nu een beperkte positie (het bekende ijzeren voorraadje), maar zal bijkopen als ik er echt weer in geloof.
  6. forum rang 6 JustRevisited 27 augustus 2024 22:21
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 augustus 2024 21:47:

    [...]

    Het logboek van 2,5 miljard is aardig, maar over hoeveel jaren moeten we dat uitsmeren?

    Zie slide 5
    corporate.tomtom.com/static-files/aa4...

    15% per jaar van orderboek wordt geconverteerd naar omzet. Dit was vroeger hoger, rond de 18%.

    Let op dit is de “IFRS phasing of revenue” dus hoe snel het volgens IFRS regels de boeken in gaat. (dat die percentages vroeger hoger of lager zijn geweest kan dus ook te maken hebben met hoe snel omzet wordt erkend)

    Zoals bekend kunnen de cash inkomsten hoger zijn, omdat een klant eerder betaalt of vooruitbetaalt en omzet geleidelijk wordt ingeboekt.

    15% van een 2,5 miljard orderboek = 375 miljoen. Dit is echter een orderboek waar jaarlijks orders bij komen. Het is weleens met een half miljard gestegen in 1 jaar. Mocht zoiets nog eens gebeuren dan wordt het andere koek.

    Het feit dat er deals bijkomen betekent sowieso groei tot boven die 375. Zo zal de omzet over 3 jaar niet 375 miljoen zijn, maar 375 + XX miljoen uit nieuwe deals die dit jaar en volgend jaar gesloten worden.

    Voor referentie: de eerste jaarhelft van dit jaar was de automotive omzet 175 miljoen. Er zit dus sowieso groei in het huidige orderboek van zo’n 25 miljoen (met 90% marge) maar dit kan nog een stuk verder oplopen.

    Ook betekent een 15% uitkering uit het orderboek dat er nu nog voor 7 jaar aan omzet in zit. Dus zeker voor dit hele decennium.

    Men kan teleurgesteld zijn over lage positieve cashflow, maar TomTom zal in elk geval nog jaren cash positief draaien en heeft daarnaast eind dit jaar 300 miljoen euro netto kaspositie en nul schulden.

    Goddijn heeft een situatie gecreëerd waarin niemand hem iets kan maken, banken niet (geen schulden) en ook de continuiteit is gewaarborgd door een orderboek. Maar nu mag ook wel een wat meer offensieve houding komen en wat meer gericht op groei.

    Wat agressiever in marketing en sales bijvoorbeeld. Of een keer een acquisitie die ook echt voor groei zorgt. Dus niet zo’n R&D acquisitie die TT deed in Berlijn, met ingenieurs rondom autonoom rijden, maar echt een bedrijf met omzet en een positieve cashflow. Dan zien de cijfers van TT er ook direct een stuk beter uit.
  7. forum rang 6 pwijsneus 28 augustus 2024 06:23
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 augustus 2024 22:21:

    [...]
    Wat agressiever in marketing en sales bijvoorbeeld. Of een keer een acquisitie die ook echt voor groei zorgt. Dus niet zo’n R&D acquisitie die TT deed in Berlijn, met ingenieurs rondom autonoom rijden, maar echt een bedrijf met omzet en een positieve cashflow. Dan zien de cijfers van TT er ook direct een stuk beter uit.
    Een bedrijf met omzet, free cashflow, een acquisitie die echt voor groei zorgt. Een overname waardoor de cijfers van TomTom eindelijk eens ergens op beginnen lijken....misschien kunnen ze google overnemen?

    Wat mij overigens wel opvalt is dat telkens over het orderboek wordt gesproken, die groeit elk jaar. En TomTom mist haar doelstellingen ook al jaren, bovendien heeft TomTom grote moeite met vooruitkijken op korte termijn, laat staan hoe de wereld eruit ziet over 5 jaar...het zegt dus niet zo veel, en gezien het trackrecord hecht de markt niet veel waarde aan de verwachtingen die TomTom uitspreekt.

    Veelzeggend is dat de outlook is ingetrokken ondanks dit orderboek. Je ziet onprettige berichtgeving over Hyundai en Google, wat eventueel invloed zou kunnen hebben op het orderboek. Ook zie je volumemodellen bij VW vertraging na vertraging oplopen; gocar.be/nl/autonieuws/economie/de-te...

    Tegelijkertijd gaat de uitfasering van Renault naar Google gewoon door, en gaat het binnenhalen van nieuwe enterprise klanten trager dan verwacht.

    Niet zo gek dat we 7 maanden moeten wachten op een nieuwe outlook, en ben benieuwd of de markt er vrolijk van wordt als deze wordt gepubliceerd.

    Dagelijks herhalen naar het fantastische orderboek is naar mijn idee geen juiste voorstelling van zaken, onderliggend speelt bovenstaand, en dat los je niet op met marketingpraatjes. De werkelijkheid is helaas weerbarstiger.
  8. forum rang 6 JustRevisited 28 augustus 2024 09:14
    PW/WB

    De inkomsten uit Volkswagen zijn groter dan de uitfasering van Renault. Qua timing gebeurt dat echter vanaf Q4 2024 / Q1 2025. Dat betekent dus ook dat VW een substantieel contract is.

    ===

    Yes, we expect that overall that the contribution of the new customer will be bigger than the other customer. That effect will start to play in Q4, Q1, that timeframe.

    Dit was in antwoord op een vraag van Wim Gille, analyst van ABN AMRO, expliciet over Renault vs Volkswagen.
  9. forum rang 6 pwijsneus 28 augustus 2024 09:22
    quote:

    JustRevisited schreef op 28 augustus 2024 09:14:

    PW/WB

    De inkomsten uit Volkswagen zijn groter dan de uitfasering van Renault. Qua timing gebeurt dat echter vanaf Q4 2024 / Q1 2025. Dat betekent dus ook dat VW een substantieel contract is.

    ===

    Yes, we expect that overall that the contribution of the new customer will be bigger than the new customer. That effect will start to play in Q4, Q1, that timeframe.

    Dit was in antwoord op een vraag van Wim Gille, analyst van ABN AMRO, expliciet over Renault vs Volkswagen.
    Justin/Spindokter van tt

    Je leest ook de berichten dat volumemodellen bij de VW group jaren naar achter worden geschoven, tegelijkertijd gaat het uitfaseren van TomTom wel gewoon door bij Renault, en gaat de conversie bij enterprise langzamer dan verwacht.

    Dat is de reden dat er geen outlook is.

    Het is een timingprobleem, vervelend, en grotendeels ook niet door toedoen van TT, maar ze hebben er wel last van.
  10. forum rang 6 tatje 28 augustus 2024 09:32
    Ik snap 4,99 echt niet.

    A
    We hebben te maken met de uitfasering van Renault en uitstel van SOP van Volkswagen ( maar groter dan Renault ) en ze winnen dus marktaandeel
    EV gaat iets trager maar komt eraan.

    E
    proofpoints zijn er, maar de periode tussen eerste contact en contract duurt iets langer en ik denk dat TT dacht Orbis met werelddekking iets eerder klaar te hebben

    Dus je ambitie verschuift naar 2026

    LT 600
    C 75
    omzet 675
    marge 87%
    gross profit 587
    opex 500 4 maal 120 ( huidig 117 ) en 20 D en A
    ebit 87
    D en A 20
    ebitda 107 16% van de omzet.

    Ik denk dat dit al haalbaar is 2HJ 2025 en 1e HJ 2026.

    Wie zegt dat Google klanten niet koopt of heel veel reductie geeft.

    Ik zeg het niet, want ik weet het niet.

    Rond de 5 is de afspraak, dus tussen 4,85 en 5,10 beetje schudden, dan heb je eerder dat iemand zegt:

    En nu heb ik er genoeg van, ik verkoop.
  11. forum rang 6 JustRevisited 28 augustus 2024 09:37
    Pwijsneus/WB

    In Q1 werd aangegeven dat in elk geval Volkswagen een groter contract is dan Renault.

    Timing kan inderdaad schuiven en is vervelend maar niet een fundamenteel probleem. Het is een kortetermijn hobbel.

    Een ‘spindoctor’ verdraait dingen. Ik stel gewoon feiten.
  12. forum rang 6 pwijsneus 28 augustus 2024 09:48
    quote:

    JustRevisited schreef op 28 augustus 2024 09:37:

    Pwijsneus/WB

    In Q1 werd aangegeven dat in elk geval Volkswagen een groter contract is dan Renault.

    Timing kan inderdaad schuiven en is vervelend maar niet een fundamenteel probleem. Het is een kortetermijn hobbel.

    Een ‘spindoctor’ verdraait dingen. Ik stel gewoon feiten.
    In Q1 werd ook aangegeven dat de FCF >5% zou zijn, het volgende kwartaal is dat alweer bijgesteld.

    Doelen zijn er om bijgesteld te worden lijken ze te denken bij TT en ze hobbelen stuctureel van kortetermijn probleem naar kortetermijn probleem.

    Nogmaals, je ziet die volumemodellen van de VW group toch jaren naar achter geschoven worden. Dat heeft impact, dat snapt iedereen. Iedereen weet ook dat TT moeite heeft 1 maand vooruit te kijken, laat staan een paar jaar. Daarom is er geen outlook. Dus waarom praten over FCF en een orderboek in 2029, terwijl een kwartaal vooruit kijken al vol verrassingen zit, daar moet je op de beurs echt niet mee aankomen, en deze houding verklaard kristalhelder het koersverloop van TomTom. Dit gedrag straft de beurs genadeloos af.

    Begin mezelf te herhalen. Beetje flauw overigens om mij aan te spreken met wereldbelegger, je weet dat ik gewoon ik ben, en WB is WB. Dat heb je niet nodig......
  13. forum rang 6 tatje 28 augustus 2024 10:11
    Natuurlijk heeft pwijsneus gelijk, als je het bekijkt als hij.

    outlook wordt verlaagd en ambitie terug getrokken.
    Alles ook nog eens onderbouwd door artikelen.

    Maar ik steun de woorden van Taco bij de laatste call.
    Ze weten en moeten weten hoe het precies er voor staat.
    hebben tenslotte dagelijks contact met de oems.

    Dus ik vind de woorden van Taco heel actueel.

    Taco bij de call Q 2 2024.

    To wrap things up, I would like to leave you with some of the key take aways for today. First, as Harold also mentioned, we see that TomTom Orbis Maps is maturing, which is bolstering the strength of our product and vision. The proof points are now there. Microsoft has adopted the new maps
    and we see momentum in Enterprise more broadly picking up.

    In Automotive, as mentioned, predictability on the short- to mid-term has diminished. However, long-term trends related to automated driving,
    , and electrification remain intact, even if delayed.As such, even though it will take longer for revenue growth and resulting operating leverage to materialize, we're confident we're on the right track.

    - orbis is maturing
    - the proof points are there now.
    - long term trends blijven intact
    revenue growth duurt iets langer en zodoende ook onze geweldige operating leverage.

    Ik kan pas gelijk krijgen als TT het in de cijfers waarmaakt :-)

    Er zit niets anders op, dan afwachten :-)
  14. forum rang 6 tatje 28 augustus 2024 10:27
    Microsoft Meta en Amazon wilden niet de hele koek aan Google laten.

    Dus zochten ze contact met de beste kaartenmaker en OSM.

    Overture is gewoon de strijd tussen Google aan de ene kant en Overture aan de andere kant.

    Zo ontstond Orbis.

    Ik denk dat het winnen van marktaandeel in E veel groter zal zijn dan in A.

    Ga je met die grote jongens in Overture, dan heb je de boel toch dichtgetimmerd

    De woorden van de voorzitter RVC AVA 2023.

    De voorzitter
    Er is natuurlijk ook een verschil tussen winnen en niet overleven. De heer Jorna zei: "the winner takes it
    all", maar wij denken dat er altijd ruimte zal zijn voor een goede nummer twee. Wie dan de nummer twee
    is, Google of wij, dat zien we nog wel. Wij geloven niet in een model dat bij voorbaat alles naar de winnaar
    gaat en dat we kansloos zijn, omdat die winnaar groter is en hele diepe zakken heeft. Dat is de boodschap
    die we uitdragen

    Voorzitter RVC AVA 2024 over E

    Zoals we zeiden, wij hebben ons als RvC gisteren ook laten voorlichten over hoe het nu gaat en
    het ziet er echt mooi uit. Wij zitten hier nu niet om te zeggen dat we een paar jaar geleden de verkeerde
    afslag hebben genomen. Om in beeldspraak te blijven: we zitten op de goede weg, het gaat niet zo snel
    als je hoopt, maar er is geen enkele twijfel over de koers.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.