Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,022   -0,106   (-2,57%) Dagrange 3,964 - 4,160 566.861   Gem. (3M) 268,1K

Donderdag 16 januari: Justin-day (beloofd=beloofd)

90 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 januari 2014 09:36
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 januari 2014 08:44:

    Voor wat betreft Apple wordt in onderstaand artikel ook bevestigd (niet in zoveel woorden) dat ze in natura betalen;

    www.techhive.com/article/2083407/tomt...

    But wait, TomTom says: Our traffic data is much, much better than what you’ll find on some silly old app. TomTom’s Murray dismissed Waze as “analogous to what we did in the early years with our Map Share feature,” noting the limitations of relying entirely upon crowdsourced information. TomTom’s massive data set of 350 million users worldwide is available through partnerships with unidentified handset manufacturers.

    3 keer raden wie die "unidentified handset manufacturer" is.
    Nee, dat hoef ik niet te raden. Maar ik zit met de volgende puzzle:
    Er zijn in de wereld nu ca 1,1 mld voertuigen, alles meegeteld, dus ook oude brikken in Oost-Europa en Africa.
    Je kan me niet wijsmaken dat 350 mln, dus 1/3e daarvan, een connected client van TT is en zo bijdraagt aan die 'massive data set'.

    Aanvullend argument: in een veel eerdere post toonde ik aan dat het aantal 2-way connected TT-klanten begin 2013 in NL ca 58000 was. Echte TT-optimisten zoals exit-Q3 waren er blij mee.

    Het autobezit in NL is ca 0,9% van de wereld. Dat zou wereldwijd ca 6,4 mnl* dergelijke klanten geven, al is dat een te optimistische schatting, want in West-Europa loopt TT vooruit. De rest is nog lang niet toe aan traffic, nog niet...
    *) In overeenstemming met wat TT zelf in diverse (al dan niet verwijderde) publicaties zegt.

    Hoe zit het nu?? Ik blijf raden naar de betekenis van die zg. 350 mln, en jullie weten het ook niet, sorry.
  2. [verwijderd] 16 januari 2014 09:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 januari 2014 06:08:

    [...]

    Ik heb die presentatie nog steeds op mijn harde schijf, incl. alle interessante detailplaatjes. Maar als bijlage meesturen met een post lukt maar niet.
    Omdat het een powerpoint ding is, of te groot? Opknippen of in pdf omzetten lukt ook niet. Help..., of ben ik zo'n amateur?

    Wat je wel kan doen is het volgende:

    -Open MSpaint
    -Open je pdf bestand

    wanneer je de juiste afbeelding in beeld hebt, druk je op de knop "printscreen" (prt sc). Klik dan onder in je balk op MSpaint en druk op "ctrl" + "v" (tegelijk). Eventueel met de kniptool alleen bepaalde tekst of de afbeelding daaruit knippen met de selectie-tool, dan "ctrl" + "x", daanra klik op "bestand" en klik op "nieuw", (de vorige niet opslaan) en dan "ctrl" + "v". Sla dan de afbeelding op als jpg of png. Die afbeeldingen kan je dan sowieso als bijlage toevoegen hier op het forum.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 januari 2014 09:53
    quote:

    kingwoep schreef op 16 januari 2014 09:27:

    mapIT system links GPS to SAPO postcodes: www.humanipo.com/news/38892/mapit-sys...
    Special aanbevolen bij Exit-Q3. ZA is geen onbenullig land!
    Maar we kunnen op deze manier vrede sluiten:

    TT heeft het voormalige Map-IT voordelig aan kunnen schaffen. En verdere discussie over de waarde van kaarten doet er niet toe. OK?
  4. [verwijderd] 16 januari 2014 10:01
    Met al die rapporten tegenwoordig weet ik niet meer welke al langs zijn gekomen. Deze is denk ik nieuw.

    TechNavio's analysts forecast the LBS (Location Based Service) market in APAC region to grow at a CAGR of 32.98 percent over the period 2013-2018:
    www.reportstack.com/product/149097/lb...
  5. mjmj 16 januari 2014 10:36
    Interessant koersverloop: eerst hard naar beneden dan weer hard omhoog. Heeft iemand oog voor de patronen in de grafiek van de laatste weken?

    Stel dat AKO en consorten gaan coveren, hoe zou je dat kunnen zien in de grafiek?
    Ik neem toch aan met scherpe dumps in een dunne markt (bv tijdens lunch?) en daarna met kleinere aankoopaantallen weer opbouwen?
  6. forum rang 6 pwijsneus 16 januari 2014 11:01
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 januari 2014 09:36:

    [...]

    Nee, dat hoef ik niet te raden. Maar ik zit met de volgende puzzle:
    Er zijn in de wereld nu ca 1,1 mld voertuigen, alles meegeteld, dus ook oude brikken in Oost-Europa en Africa.
    Je kan me niet wijsmaken dat 350 mln, dus 1/3e daarvan, een connected client van TT is en zo bijdraagt aan die 'massive data set'.

    Aanvullend argument: in een veel eerdere post toonde ik aan dat het aantal 2-way connected TT-klanten begin 2013 in NL ca 58000 was. Echte TT-optimisten zoals exit-Q3 waren er blij mee.

    Het autobezit in NL is ca 0,9% van de wereld. Dat zou wereldwijd ca 6,4 mnl* dergelijke klanten geven, al is dat een te optimistische schatting, want in West-Europa loopt TT vooruit. De rest is nog lang niet toe aan traffic, nog niet...
    *) In overeenstemming met wat TT zelf in diverse (al dan niet verwijderde) publicaties zegt.

    Hoe zit het nu?? Ik blijf raden naar de betekenis van die zg. 350 mln, en jullie weten het ook niet, sorry.

    Je hebt helemaal gelijk, niet al die probes dragen bij aan de massive data set zoals je het noemt. Er zitten een hoop passieve tussen.

    Maar, ik kijk naar de waarde van die probes. De probes die TomTom heeft namelijk, zijn percentueel gezien denk ik een stuk waardevoller (actiever) dan de 50 miljoen probes die Waze heeft. Dat denk ik door het aantal PND's wat TomTom heeft verkocht. Toch heeft Google voor die probes 1 miljard dollar over, terwijl TomTom (met dank aan Apple) een whopping 7x zoveel probes kan raadplegen.

    Is Waze nu zo duur, of heeft TomTom voorlopig goud in handen???

    Google, Samsung, Microsoft, startups en andere app-initiatieven zullen namelijk ook niet stil zitten.
  7. [verwijderd] 16 januari 2014 11:01
    quote:

    mjmj schreef op 16 januari 2014 10:36:

    Interessant koersverloop: eerst hard naar beneden dan weer hard omhoog. Heeft iemand oog voor de patronen in de grafiek van de laatste weken?

    Stel dat AKO en consorten gaan coveren, hoe zou je dat kunnen zien in de grafiek?
    Ik neem toch aan met scherpe dumps in een dunne markt (bv tijdens lunch?) en daarna met kleinere aankoopaantallen weer opbouwen?
    Voor veel aandelen geldt op het moment dat de RSI aardig is opgelopen en dat de volumes teruglopen. Ook voor TomTom, dus binnenkort meer zijwaarts of een stapje terug zou me niet verbazen. Al zou bij coveren of nieuws die analyse zo in de prullenbak kunnen.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 januari 2014 12:16
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 januari 2014 11:01:

    [...]

    Je hebt helemaal gelijk, niet al die probes dragen bij aan de massive data set zoals je het noemt. Er zitten een hoop passieve tussen.

    Maar, ik kijk naar de waarde van die probes. De probes die TomTom heeft namelijk, zijn percentueel gezien denk ik een stuk waardevoller (actiever) dan de 50 miljoen probes die Waze heeft. Dat denk ik door het aantal PND's wat TomTom heeft verkocht. Toch heeft Google voor die probes 1 miljard dollar over, terwijl TomTom (met dank aan Apple) een whopping 7x zoveel probes kan raadplegen.

    Is Waze nu zo duur, of heeft TomTom voorlopig goud in handen???

    Google, Samsung, Microsoft, startups en andere app-initiatieven zullen namelijk ook niet stil zitten.
    Ja, voor Waze werd (te)veel betaald. Het geld klotst bij die Amerikanen echt over de klippen. Bij Waze werd meer betaald voor het concept dan voor hun klanten. 50 mln realtime connected probes bij Waze? Kom nou. Alleen als ze zelf, ooit ingelogd, willen? Wat ik daar dan ook onder moet verstaan?

    Ook recente overnamen door Apple doen me fronzen. Waarom niet voor TT, zeg tegen €15 of zo p.a?
    Het blijft me een raadsel. Ik kan slechts twee redenen verzinnen:

    1. Een positieve. TT en HG weten wat ze waard zijn, hun tijd komt nog wel. Boden onder 30€ of weet ik veel zijn voor hen niet bespreekbaar.

    2. Een negatieve. Kaarten en navigatie worden een 'commodity'. Dat schijnt in het internationale jargon negatief te zijn. Iets waar iedereen vrijwel gratis van kan profiteren, door Google. TT zou dus nog slechts restjes kunnen schrapen.

    Dat laatste lijkt me de echte keuze voor beleggers in TT. Vergeet shorters, dat is slechts KT gedoe. Laat het dagelijkse gereutel zitten. Of doe er aan mee, als je het leuk vindt, het is een vrij land. Ik zal er geen seconde wakker van liggen.

    Maar zijn de TT-assets nog slechts cheap commodities?

    HERE (Nokia) geeft ook niet de indruk slechts restjes te willen schrapen. Nou, als HERE een 'realtime' future ziet, dan TT met hun veel grotere aantal echte probes zeker!
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 januari 2014 12:35
    quote:

    *Justin* schreef op 16 januari 2014 10:46:

    Hi Kingwoep, het is inderdaad nogal wat dat ze ineens de presentatie hebben vervangen door een gekuisde versie. Ik heb ook het origineel nog. In de gekuisde versie is ook niet meer te zien dat (HD) traffic in 25 Chinese steden af is.
    Leuk, Justin, dat je ook nog de originele versie hebt, en sorry van mijn eerdere aanbod in deze draad. Verschil moet er zijn, inderdaad meester Justin, je weet veel meer dan ik van TT.
    Maar rekenen en analyseren zijn niet je sterkste kant, en ander erkennen ook niet.

    Af en toe betrap je me op een 'wat boze mail'. Dat klopt...

    Verder hoop ik op vruchtbare informatie-uitwisseling hier. Jij bent daar zeer waardevol in.
  10. forum rang 6 pwijsneus 16 januari 2014 12:54
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 januari 2014 12:16:

    [...]

    Ja, voor Waze werd (te)veel betaald. Het geld klotst bij die Amerikanen echt over de klippen. Bij Waze werd meer betaald voor het concept dan voor hun klanten. 50 mln realtime connected probes bij Waze? Kom nou. Alleen als ze zelf, ooit ingelogd, willen? Wat ik daar dan ook onder moet verstaan?

    Ook recente overnamen door Apple doen me fronzen. Waarom niet voor TT, zeg tegen €15 of zo p.a?
    Het blijft me een raadsel. Ik kan slechts twee redenen verzinnen:

    1. Een positieve. TT en HG weten wat ze waard zijn, hun tijd komt nog wel. Boden onder 30€ of weet ik veel zijn voor hen niet bespreekbaar.

    2. Een negatieve. Kaarten en navigatie worden een 'commodity'. Dat schijnt in het internationale jargon negatief te zijn. Iets waar iedereen vrijwel gratis van kan profiteren, door Google. TT zou dus nog slechts restjes kunnen schrapen.

    Dat laatste lijkt me de echte keuze voor beleggers in TT. Vergeet shorters, dat is slechts KT gedoe. Laat het dagelijkse gereutel zitten. Of doe er aan mee, als je het leuk vindt, het is een vrij land. Ik zal er geen seconde wakker van liggen.

    Maar zijn de TT-assets nog slechts cheap commodities?

    HERE (Nokia) geeft ook niet de indruk slechts restjes te willen schrapen. Nou, als HERE een 'realtime' future ziet, dan TT met hun veel grotere aantal echte probes zeker!

    Cheap commodities geloof ik niet in, je weet welke waarde HERE aan hun eigen maps toekent.

    Waze was makkelijk over te nemen, omdat het een eenvoudige mix is.

    Wat mij verbaasd is het persbericht van TomTom van deze week dat Business Solutions lekker draait; waarom wachten ze daarmee niet tot de jaarcijfers.

    De hardware en BS divisie zijn niet interessant voor een partij als Apple. Samsung kan geinteresseerd zijn in de fitness horloges van TomTom. Apple is alleen geinteresseerd in de traffic en uiteraard de maps.

    Een afsplitsing van BS, wat Goddijn ontkent te hebben aangegeven, zou de mix van TomTom al iets makkelijker maken voor een overname of exit.

    Rest inderdaad de vraag of het management van TomTom uberhaubt openstaat voor opsplitsing/verkoop van onderdelen.
  11. [verwijderd] 16 januari 2014 13:02
    quote:

    *Justin* schreef op 16 januari 2014 10:46:

    Hi Kingwoep, het is inderdaad nogal wat dat ze ineens de presentatie hebben vervangen door een gekuisde versie. Ik heb ook het origineel nog. In de gekuisde versie is ook niet meer te zien dat (HD) traffic in 25 Chinese steden af is.
    Blijft de vraag : Waarom is de presentatie vervangen.

    Is de orginele wel correct of bevatte deze 'gevoelige' informatie.

    Toont deze vervanging ook aan dat TT dit forum in de gaten houdt ??

    Groet
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 januari 2014 13:06
    quote:

    vinno777 schreef op 16 januari 2014 09:53:

    [...]

    Wat je wel kan doen is het volgende:

    -Open MSpaint
    -Open je pdf bestand

    wanneer je de juiste afbeelding in beeld hebt, druk je op de knop "printscreen" (prt sc). Klik dan onder in je balk op MSpaint en druk op "ctrl" + "v" (tegelijk). Eventueel met de kniptool alleen bepaalde tekst of de afbeelding daaruit knippen met de selectie-tool, dan "ctrl" + "x", daanra klik op "bestand" en klik op "nieuw", (de vorige niet opslaan) en dan "ctrl" + "v". Sla dan de afbeelding op als jpg of png. Die afbeeldingen kan je dan sowieso als bijlage toevoegen hier op het forum.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes
    Dank, maar laat maar. Justin heeft ook het hele rapport, en weet er waarschijnlijk beter mee om te gaan dan ik.
90 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.