Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Smit Internationale« Terug naar discussie overzicht

SHV speelde onder een hoedje met BoKa

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 6 december 2008 13:26
    SHV wilde met Boskalis meebieden op Smit
    6 december 2008, 9:30 uur | FD.nl
    Door: Gossink, W.;Schiffers, M.;Couwenbergh, P.

    Handelsbedrijf SHV was bereid om samen met baggeraar Boskalis maritiem dienstverlener Smit International van de beurs te halen. Er lag een concreet bod van euro 58 per aandeel. Na de overname zou Boskalis de divisie terminals van Smit krijgen en SHV de rest.

    Het plan ging niet door, omdat de leiding van Smit zich bleef verzetten en SHV alleen mee wilde doen als het bod gesteund zou worden door management en commissarissen van de maritieme dienstverlener. Dat bevestigen verschillende bronnen die bekend zijn met de situatie.

    Boskalis blaast bod op Smit Internationale af 4 december 2008
    Smit ziet niets in verkoop divisies aan private equity 2 december 2008
    Boskalis 'kan alle kanten op' met bod op Smit 26 november 2008

    Onverantwoord

    Afgelopen donderdag maakte Boskalis bekend af te zien van een bod op Smit. Volgens de baggeraar is het in de moeilijke financiële en economische actualiteit 'niet verantwoord' een vijandig bod uit te brengen op een bedrijf. Boskalis houdt wel vast aan zijn belang van 20% in Smit dat het via de beurs heeft opgebouwd.

    De bronnen, die anoniem willen blijven, verbazen zich erover dat Smit het plan niet op zijn minst aan zijn aandeelhouders heeft voorgelegd. 'Dat je je aandeelhouders hier niet in kent, is niet meer van deze tijd', zegt een van hen.

    SHV

    SHV is bezit van de familie Fentener van Vlissingen. Het is actief in de gashandel, eigenaar van zelfbedieningsgroothandel Makro en participatiemaatschappij NPM. Onlangs heeft het Mammoet, een specialist in zwaar maritiem transport, overgenomen.

    De commissarissen van Smit hebben ruim een maand geleden SHV benaderd als een oude bekende die een goede prijs zou kunnen bieden en vooral een groter deel van Smit bij elkaar zou houden dan in de oorspronkelijke opknipplannen van Boskalis. De baggeraar wilde het maritieme bedrijf in drie stukken hakken. SHV heeft daarop een herenakkoord gesloten met Boskalis over een verdeling van boedel. Daarop liet Boskalis Smit weten bereid te zijn tot een gezamenlijk bod van euro 58. Dat is begin deze week afgewezen door de raad van commissarissen, omdat het volgens ingewijden lager was dan het eerste bod, en in de huidige crisis de marktprijs niet meer is dan een marginale toets. Volgens kringen rond Smit was er onenigheid tussen SHV en Boskalis over de verdeling van de boedel.

    Smit-bestuursvoorzitter Vree wil niet zeggen wie hij heeft uitgenodigd om te komen praten. 'We hebben gesprekken met verschillende partijen gehad, een aantal is naar ons toegekomen en een aantal, die we zelf uit het verleden kenden, hebben we zelf benaderd.'

    Vree wijst suggesties van de hand dat er bij zijn bedrijf een 'over-mijn-lijk'-stemming heerste door de agressieve opstelling van Boskalis in het begin van de affaire. 'Men was bij Smit daardoor niet meer in staat over de eigen schaduw heen te springen. Zeker de commissarissen niet', zegt een adviseur, die anoniem wil blijven.

    Alternatieven

    Volgens Vree was het sleep- en bergingsbedrijf bereid om naar alternatieven voor het afgewezen bod te kijken om zo een slepende situatie 'à la Stork' te vermijden. 'Maar ik heb altijd gezegd dat het ging om enerzijds de prijs en anderzijds de opsplitsing. Ik heb niet één keer een voorstel voorbij zien komen dat op beide punten acceptabel was.'

    De Smit-topman werpt de kritiek van zich dat hij meer met zijn aandeelhouders had moeten overleggen. 'Ik heb van mijn aandeelhouders heel duidelijke marsorders gekregen. Dus als er niet de juiste combinatie van prijs en knip tussen zit, houdt het gewoon op.'

    Boskalis geeft geen commentaar en bij SHV was niemand bereikbaar voor een reactie.

    Geen uitweg

    Fondsmanager Alex Otto van verzekeraar Delta Lloyd, die aandelen houdt in zowel Boskalis als Smit, had eerder in deze krant een voorstel gelanceerd dat een uitweg moest bieden uit de impasse die tussen Boskalis en Smit was ontstaan, nadat laatstgenoemde het overnameplan van de baggeraar resoluut had afgewezen. Dat voorstel wees in de richting van het plan van Boskalis en SHV.

    Otto wil niet ingaan op het bericht dat SHV bij een mogelijke deal betrokken zou zijn. Wel zegt de fondsmanager 'te betreuren' dat er geen uitweg mogelijk bleek in het overnamespel.

    De poging van Boskalis om Smit over te nemen kwam voort uit een mislukt bod op de terminalsleepdiensten van Smit eerder dit jaar. Boskalis en zijn Saudische partner Rezayat hadden toen $ 300 mln over voor die divisie. Dat bod werd echter resoluut door Smit van de hand gewezen vanwege een te lage prijs en het feit dat door de afsplitsing synergievoordelen zouden verdwijnen. Het was de bedoeling van Boskalis en Rezayat om Smit samen te voegen met hun eigen terminalsleepdochter Lamnalco.
    Copyright (c) 2008 Het Financieele Dagblad
  2. pim f 6 december 2008 13:29
    Mag ik daar even aan toevoegen dat Smit met het afketsen van een overeenkomst met deze bikkelharde zakenlieden een heel verstandige zet heeft gedaan.

    SHV was al eerder mede verantwoordelijk voor het ten onder gaan van een grote Nederlandse rederij, Van Nievelt Goudriaan (Nigoco) uit Rotterdam. Als een roofspin werd dit bedrijf door SHV leeggezogen en de lege huls werd harteloos gedumpt. Nee, SHV was beslist een foute keus geweest.
  3. pim f 8 december 2008 15:52
    Iedereen was tegen zeg,

    Rust keert terug bij de slepers van Smit

    ACHTERGROND, Van onze verslaggever Wouter Keuning
    gepubliceerd op 08 december 2008 07:49, bijgewerkt op 07:51

    Amsterdam/Rotterdam - ‘Nu eindelijk even geen gezeik over Boskalis.’ Dat dacht Ben Vree, topman van het Rotterdamse sleep- en bergingsbedrijf Smit, toen hij anderhalve week geleden op weg was naar de doopceremonie van drie nieuwe sleepboten.

    Al sinds februari van dit jaar ging een veel te groot deel van zijn tijd op aan de vijandige pogingen van baggeraar Boskalis om het 166 jaar oude Smit over te nemen, op te knippen en deels door te verkopen. ‘Nu had ik gewoon even zin in een Smitfeestje’, aldus Vree.

    Maar Vree had buiten het sentiment onder zijn werknemers gerekend. De champagneflessen waren nog niet tegen de scheepsrompen kapotgeslagen of Havenkoor de Sleeptros, het shantykoor van het bedrijf, gehuld in blauwe T-shirts met de tekst ‘handen af van Smit!’, hief een protestlied aan tegen Boskalis.

    Smit Rotterdam, Hollands Glorie ben jij/ Slepers en bergers zijn wij/ Waar ook ter wereld op de oceaan/ Wij zijn daar niet te verslaan/ Nu is er één sluwe kaper/ Die op jacht is naar jouw naam en bezit/ Een baggerboer en dat willen we niet/ Daarom nu dit protestlied.

    ‘Ik had het kunnen weten’, zegt Vree achteraf. ‘Heel wat mensen zijn vergroeid met dit bedrijf. Veertigjarige jubilea komen nog heel regelmatig voor’. Harry van den Enden, secretaris van de centrale ondernemingsraad (COR) en al 43 jaar werkzaam bij Smit zegt: ‘Wie aan Smit komt, komt aan alle werknemers van Smit.’

    Peter Berdowski, de bestuursvoorzitter van Boskalis haalde zich de woede van ‘alles wat Smit is’ op de hals toen hij afgelopen februari samen met het Saoedische Rezayat bekend maakte de terminaldivisie van Smit te willen overnemen.

    Dat bedrijfsonderdeel houdt zich bezig met het aan- en afmeren van tankers aan olie- en gasterminals en het onderhouden van olieplatforms.

    Het bestuur van Smit, dat met bijna 3.500 werknemers actief is op vijftig locaties ter wereld, wees het bod direct af. Geen haar op het hoofd van Vree die eraan dacht de goedlopende en bovendien meest stabiele tak van het bedrijf door te verkopen. ‘Berdowski probeerde gewoon de kerstballen uit de boom te trekken’, aldus Vree.

    Bovendien is er veel synergie tussen de verschillende divisies van Smit, betoogde Vree. De terminaldivisie verkopen zou veel gevolgen hebben voor de overige bedrijfsonderdelen die zich bezighouden met groot zeetransport en zwaar hijswerk, berging van scheepswrakken en havensleepdiensten.

    Op 15 september werd duidelijk dat het Berdowski menens was. Als hij de ‘kerstballen’ niet los kon krijgen, dan kocht hij wel de hele boom. Om de ballen er vervolgens zelf uit te trekken en de rest van de boom alsnog te verkopen. Maar ook over een bod van 1,1 miljard euro op het gehele bedrijf, wilde Smit niet praten.

    Ben Vree, sinds 2002 de hoogste man bij het Rotterdamse bedrijf, was er in zes jaar tijd, met een aantal flinke reorganisaties, in geslaagd het bedrijf om te toveren van een zwalkend bedrijf, met volgens Vree ‘een financieel benul van nul en een gebrek aan focus’, tot een bedrijf met stabiele groei en focus op een klein aantal kernactiviteiten. Waar in 2002 nog een aantal winstwaarschuwingen werd afgegeven, krikte Vree de winst vanaf 2003 weer op en steeg de beurskoers.

    Verkoop en opsplitsing van het bedrijf was na al die jaren niet bepaald het scenario dat Vree voor ogen had. Gelukkig voor hem ging ook het trotse personeel, met een deel waarvan hij een jaar eerder nog langdurig in de clinch lag omdat het betere arbeidsvoorwaarden eiste, volledig achter hem staan.

    Namens hen ging de Centrale Ondernemingsraad (COR) twee weken terug langs bij Berdowski om hem een brief te overhandigen. Want hoe hardnekkig Vree en zijn personeel ook weigerden in te gaan op de avances van Berdowski, als hij een vijandig bod zou uitbrengen, zouden de aandeelhouders in deze financieel barre tijden wel eens overstag kunnen gaan voor het zekere cashgeld van Berdowski.

    In de brief noemde de COR deplannen van Berdowski met Smit ‘onethisch en misdadig’. Berdowski nam de brief aan en stelde pas met de COR te willen praten na afronding van de overname.

    Afgelopen donderdag werd duidelijk dat dat gesprek er niet komt. Boskalis liet weten af te zien van zijn plannen.

    Als reden voor de onverwachte beslissing noemde Berdowski dat Boskalis het in de ‘huidige situatie op de financiële en overige markten, niet verstandig achtte’, een vijandig bod uit te brengen.

    Of dat de hele waarheid is, is de vraag. Vast staat dat de druk op Berdowski om af te zien van zijn voornemen, de afgelopen maanden fors toenam. Op een bijeenkomst op het Rotterdamse Scheepvaart en Transportcollege zei Hans Smits, directeur van het Rotterdamse Havenbedrijf afgelopen maandag: ‘Wij kijken met gefronste wenkbrauwen naar de vijandige plannen van Boskalis. Het creëert onrust in de haven.’ .’

    Ook de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten liet weten ‘mordicus tegen te zijn’, en Tineke Netelenbos, tegenwoordig voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, belde naar eigen zeggen met minister Van der Hoeven (Economische Zaken) in een poging te voorkomen dat de plannen van Berdowski doorgang zouden vinden. ‘Niemand bij Smit wil dit. De economische gevolgen zijn enorm als zometeen de haven plat komt te liggen door het handelen van Boskalis’, aldus Netelenbos.

    Ook Martijn van der Vorm, een van de commissarissen bij Boskalis en volgens sommigen ’s lands laatste echte havenbaron, zou huiverig zijn geweest met name voor onrust in de haven. Van der Vorm is bestuursvoorzitter van investeringsmaatschappij HAL en heeft via dat bedrijf en via zijn zeer invloedrijke Rotterdamse familie, veel belangen in de haven. Onrust onder havenarbeiders is niet in zijn voordeel.

    Dankzij de terugtrekking van Berdowski lijkt de rust in de haven en bij de rest van Smit nu terug. De werknemers reageerden dolgelukkig toen ze het nieuws donderdag vernamen. Maar voor Vree begint het echte werk nu pas, zegt analist Nico van Geest van Keijser Capital. ‘Hij zal aan zijn aandeelhouders moeten laten zien dat hij zelfstandig meer waarde kan creëren dan Boskalis met zijn bod van 62,50 euro per aandeel deed.’
  4. [verwijderd] 8 december 2008 19:10
    Topman Smit blij met rust
    ROTTERDAM (ANP) - Maritiem dienstverlener Smit Internationale is blij dat de rust rond de onderneming is teruggekeerd nu baggeraar Boskalis afziet van zijn poging het bedrijf over te nemen. Dat heeft bestuursvoorzitter Ben Vree donderdag gezegd tegen ANP. "Het hele proces werkte verstorend. Klanten en andere betrokkenen wilden eerst weten hoe het zou aflopen. Nu dat duidelijk is, kunnen we ons weer volledig richten op ons werk", aldus Vree.
    Bron: Reformatorisch Dagblad
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.