Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Smit Internationale« Terug naar discussie overzicht

Het gaat minder worden .

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 december 2008 16:12
    ’Groei uit Rotterdamse haven’

    ROTTERDAM (AFN) - De eerste helft van 2009 pakt zeer negatief uit voor de Rotterdamse haven. Dat voorspelde voorzitter Wim van Sluis van havenbelangenorganisatie Deltalinqs zaterdag. Hij bevestigde hiermee een bericht in het Algemeen Dagblad.
    Van Sluis voorspelt een krimp van de overslag van 2 tot 4 procent in de eerste helft van 2009. “We hebben nog nooit zo’n scherpe vraagdaling meegemaakt.” De eerste helft van 2008 was positief met 7,7 procent groei. “Maar in oktober zaten we op min 7 en in november op min 10.”

    Na de zomervakantie komt de overslag van goederen en grondstoffen in de prognose van van Sluis weer op gang. “Mensen stellen hun aankopen nu uit, maar ze blijven niet op hun geld zitten.”

    De gevolgen van de vraaguitval zullen bijna overal in het Rijnmondgebied merkbaar zijn in de vorm van faillissementen en overnames. Vooral de transportsector wordt volgens van Sluis zwaar getroffen.
    Even van de interne dienst ;
    Ook zullen er 25 % minder schepen de haven van Antwerpen aandoen .Smit is eigendom van de sleepdienst URS,die daar de schepen assisteren .gr pilot
  2. forum rang 10 voda 18 december 2008 17:30
    MARKET TALK: Smit koersdoel omlaag naar EUR60 - Keijser


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het koersdoel voor Smit Internationale is verlaagd naar EUR60 van EUR85 bij Keijser Capital. Het advies blijft buy. Analist Nico van Geest noemt het koersdoel realistisch gezien de winstvooruitzichten voor de lange termijn, het goede bestuur, uitstekende business model en overnamegeruchten die zo nu en dan terugkeren. Hoewel de analist "voorzichtig" is over de komende jaren, voorziet hij een min of meer vlakke winst. Omstreeks 17.20 uur noteert het aandeel 2,1% lager op EUR32,70, terwijl de Midkap met 1% stijgt. (BTZ)



    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  3. pim f 30 december 2008 20:14
    Haven Rotterdam vreest gevolgen daling wereldhandel
    30 december 2008, 16:25 uur | FD.nl

    Ondanks een slecht vierde kwartaal heeft de Rotterdamse haven dit jaar een overslagrecord behaald. In totaal ging 420 miljoen ton aan goederen de haven in en uit, 2,7% meer dan vorig jaar. Voor begin volgend jaar verwacht het Havenbedrijf Rotterdam een zeer sterke teruggang, zo waarschuwde het dinsdag.

    Zo ongeveer vanaf het moment dat eindelijk werd begonnen met de aanleg van de Tweede Maasvlakte, begin september, zette de neergang in hoog tempo in. 'Rotterdam is een van de belangrijke draaipunten van de wereldhandel. Neemt die af, dan gaan wij mee en andersom', verduidelijkte havendirecteur Hans Smits. Hij verwacht dan ook dat de totale overslag in 2009 zo'n 5 tot 8% lager uitkomt dan dit jaar.

    Volgens de onderneming, die spreekt van een slecht laatste kwartaal, groede de aanvoer in 2008 met 4% tot 312 mln ton en is de afvoer gedaald met 0,5% tot 108 mln ton. 'De Rotterdamse haven heeft een uitstekend jaar achter de rug met een recordoverslag, doorgaand hoge investeringen en de start van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, begin september', aldus Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam.

    Records gebroken

    In de sectoren minerale olieproducten, overig nat massagoed en containers werden in 2008 volgens het havenbedrijf records gebroken.

    Smits heeft vanaf september wel de neergang in hoog tempo in zien zetten. 'Dat relativeert natuurlijk, maar ik blijf positief over de toekomst. Dit vooral vanwege de investeringen: wijzelf euro 4 mrd tot en met 2020 en de bedrijven meer dan euro 10 mrd. Daarin treedt nog vrijwel geen uitval op.'

    Overslag loopt terug

    'Zeker, de overslag zal in 2009 aanvankelijk zeer sterk teruglopen. Gemiddeld kunnen we echter op een 100 mln ton per kwartaal uitkomen en 5% tot 8% inleveren. Het zou mooi zijn als we de 400 mln ton vast weten te houden', aldus Smits.
  4. pim f 13 januari 2009 20:48
    Nieuwsbrief Delta Deelnemingen Fonds:

    Het management van Smit geeft aan niet immuun te zijn voor de economische recessie en dat de visibiliteit voor de tweede helft van 2009 beperkt is. Het management gaat er echter van uit, dat groei in nieuwe geografische gebieden een cyclische neergang in de andere activiteiten kan compenseren.
  5. pim f 16 februari 2009 22:39
    Concurrentie neemt toe....:

    GRM gaat restant MSC Napoli bergen

    De nieuwe Nederlandse bergingsonderneming Global Response Maritime BV, opgericht door oud-directeur Klaas Reinigert van Smit Tak en voormalig bergingsinspecteur Paul Glerum, gaat het achterschip bergen van de MSC Napoli. De resten van dit Britse containerschip liggen voor de Engelse zuidkust in twaalf meter diep water.

    De MSC Napoli raakte, geladen met zo'n 2300 containers, in januari 2007 in Het Kanaal tijdens een zware storm in de problemen. Het onder de Britse vlag varende schip maakte flink water en om zinken te voorkomen werd het voor de Engelse zuidkust aan de grond gezet. Smit Salvage kreeg opdracht de containers te lossen, wat in de zomer van dat jaar zijn beslag kreeg. Ook verwijderden de bergers uit Rotterdam de bunkerolie en andere milieugevaarlijke stoffen uit het wrak. Hierna scheidde Smit, onder meer met explosieven, het voorschip van het achterschip. Het voorste deel werd, na te zijn opgedreven, naar de werf van Harland & Wolff in Belfast gesleept en daar gesloopt. Het achterschip met machinekamer en hoofdmotor bleef in zee achter om in de zomer van 2009 te worden gelicht. Hoewel in bergingskringen iedereen dacht dat dit werk ook door Smit zou worden gedaan, pakte dit zeer verrassend anders uit. De eigenaren van het wrak sloten namelijk een contract met nieuwkomer Global Response Maritime. Volgens medeoprichter Klaas Reinigert, die ook voorzitter van de International Salvage Union (ISU) is geweest, gebeurde dit omdat de door zijn bedrijf voorgestelde bergingsmethode en prijs de eigenaren het meest aanspraken.

    Uitvoering
    Volgens Reinigert gaan de werkzaamheden om het 3800 ton wegende achterschip te lichten al in het eerste kwartaal van dit jaar van start. Plan is eerst samen met onderaannemer DISA uit het Belgische Beerse het benodigde duik- en boorwerk uit te voeren. Hierbij worden twaalf kettingen onder het wrak doorgehaald. Deze kettingen worden gekoppeld aan zogeheten chainpullers, 24 in totaal, die op twee 140 meter lange pontons worden geïnstalleerd. De pontons worden aan weerszijden van het wrak afgemeerd en geballast. Dit laatste is nodig om zo min mogelijk last van de golfslag te hebben. De twee pontons worden ook uitgerust met zware mobiele kranen. Daarnaast wordt de kraanponton Anna 4 als werkplatfom van HAPO International Barges van Henk en Johan Poot uit Ridderkerk ingezet. HAPO levert tevens de beide pontons. Met de chainpullers wordt het wrak gelicht en eenmaal boven water worden steeds stukken van ongeveer honderd ton losgebrand en met behulp van mobiele kranen op de pontons getakeld. Het schroot wordt afgevoerd naar Scheepssloperij Nederland in 's-Gravendeel.

    Mogelijk dat de pontons met het achterschip tijdens de operatie nog anders ten opzichte van de golven worden gepositioneerd om tijdens het sloopwerk zo min mogelijk last van de deining te hebben. Bij heel slecht weer kan het achterschip tijdelijk worden neergelaten. Volgens Reinigert kan het lichten in juni beginnen en als alles goed verloopt, kan de gehele operatie in augustus worden afgerond. ‘Deze eerste opdracht is een geweldige start voor ons nieuwe bedrijf', aldus de oud Smit-topman. (PAS)
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.